ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

ביטול צוואה

אם אתם רוצים לבטל צוואה בעקבות סיבות שונות שראויות בעיניכם, אל דאגה! ניתן לבצע זאת בצורה חוקית ועל פי הפרמטרים הקבועים בחוק, כאשר על מנת להוביל להצלחה מקסימלית בביטול הצוואה, ההמלצה היא להיעזר בעורך דין מומחה אשר יוביל את כל התהליך של ביטול הצוואה, עד להצלחה ולהשגת המטרה.

ביטול צוואה - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

קצת על הצוואה

צוואה נועדה, על מנת שהאדם יוכל בימי חיותו להחליט באופן מושכל על כל מה שייעשה עם הנכסים והחפצים שברשותו, בהתאם לשיקול דעתו הבלעדי. כיוון שהצוואה מקוימת לאחר הפטירה של המצווה, קיימת משמעות חוקית וגם ערכית ומוסרית לביצוע הצוואה שנכתבה על ידי המצווה טרם פטירתו. אך, חשוב לזכור שפעמים רבות לאחר כתיבת הצוואה, נמלך המצווה בדעתו ומעוניין לשנות אותה, על ידי כתיבת צוואה אחרת עם ערכים וציווים שונים, אז איך מבצעים זאת בצורה יעילה שתאפשר את קיום הצוואה הרלוונטית?

 

מה קורה אם לא מבטלים צוואה

במקרה בו כותבים צוואה, ולאחריה צוואה נוספת – אך לא מבטלים את הצוואה הראשונה, קיימת בעיה משמעותית אשר עלולה לגרום לסכסוכים משפחתיים לאחר המאה ועשרים, כיוון שקיומן של שתי צוואות אשר עלולות להיות סותרות זו את זו, יכול לגרום הן לבלבול והן לקלף מיקוח של היורשים העתידיים, אשר כל אחד מהם רוצה לממש את הצוואה שמשתלמת עבורו.

 

ההשלכות העתידיות של אי ביטול צוואה

כאשר ישנם שתי צוואות או יותר, והצוואות הלא רלוונטיות לא מבוטלות, ישנם מגוון השלכות שיכולות להיות נובעות מהתסביך של ציווים סותרים או שונים. במקרה בו העניין גורם לסיבוכים משפטיים, המקרה יכול להגיע עד לבית המשפט, אשר יקבע על פי שיקול דעתו את מימוש אחד הצוואות, אשר לא בטוח שאליהן כיוון המצווה לפני פטירתו.

 

איך מבטיחים את קיום הרצון הרלוונטי של המצווה?

כדי שהצוואה הרלוונטית היא זו אשר תצא לפועל לאחר המאה ועשרים, חשוב מאד לדאוג לביטול הצוואה או הצוואות שאינן רלוונטיות, כדי למנוע קונפליקטים שעלולים להתעורר בעקבות ריבוי הצוואות. בנוסף, השארת הצוואה הלא רלוונטית, יכולה לגרום לכך שבסופו של דבר היא זו שתמומש, למרות שרצון המצווה היא שהיורשים ילכו על פי הצוואה השנייה. כך שכדי למנוע סיבוכים עתידיים, בכל מקרה של כתיבה יותר מצוואה אחת או אפילו רצון סתמי לאי קיום הצוואה שנכתבה, יש לדאוג לביטול של הצוואה וכך להסיר ממנה את תוקף הקיום העתידי.

 

איך מבטלים צוואה שנכתבה בכתב יד

על ביטול צוואה שנכתבה בכתב יד, לעשות על פי הפורמט הבא: על כותב הצוואה שרוצה לבטל את צוואתו שנכתבה בכתב ידו, לערוך "כתב ביטול", כאשר בכתב הביטול הוא מציין בכתב ידו, כי הצוואה שכתב בכתב ידו בתאריך הנתון הינה בטלה ומבטלת והן להתייחס אליה כאל צוואה ברת קיום. כדי לתת תוקף לכתב הביטול, על המצווה לכתוב בכתב הביטול את התאריך בו נכתב כתב הביטול ולחתום עליו בכתב ידו, כאשר לעיתים תידרש גם חתימה של עורך הדין המבצע לצורך אסמכתא ווידוא החתימה.

 

ביטול צוואה שנכתבה ונערכה לפני שני עדים

במקרה בו הצוואה נערכה על ידי שני עדים, ניתן לבטל אותה באותו האופן. מה שאומר, שעל מנת לבטל צוואה שנערכה בפני עדים, על בעל הצוואה לערוך "כתב ביטול", אשר בו תהיה כתובה הצהרתו בה הוא מודיע על ביטול הצוואה שכתב, בנוסף לתאריך הכתיבה של כתב הביטול וחתימה. בפורמט זה כל התהליך מתבצע לעיני שני העדים, כאשר העדים נדרשים גם הם לחתום על מסמך הביטול של המצווה על מנת שהוא יהיה תקף.

 

ביטול צוואה שנכתבה ונערכה בפני רשות מכל סוג

במקרה בו הצוואה נערכה ונחתמה בפני רשות, כגון: שופט, דיין או רשם הירושות, על מנת לבטל את אותה באופן שיאפשר את ביטולה המלא והחוקי, על המצווה להצהיר על ביטול הצוואה שנערכה ונחתמה פני רשות – בפני רשות נוספת או אחרת: שופט, רשם הירושות או דיין, כאשר לצד זאת הוא יכול לבחור באופציה אחרת ולהגיש כתב ביטול צוואה לרשות – כלומר לשופט, דיין או רשם הירושות, על מנת לתת תוקף לכתב הביטול שלו, על הרשות לקרוא את דבר הביטול בפניו, בעוד שהוא מצהיר בפניהם שהוא כתב ביטול לצוואתו והם מאשרים זאת

 

ביטול צוואה שנכתבה ונערכה בעל פה

במקרה בו הצוואה נערכה ונכתבה בעל פה, על המצווה להודיע בעל פה, בפני שני עדים שדוברים את שפתו ומבינים אותה כי הוא מבטל את צוואתו שנערכה ונחתמה בעל פה והוא לא מעוניין שיקיימו אותה ברוב המקרים כדי לבטל צוואה יהיה צורך להשתמש בפורמטים אחרים, כמו בביטול צוואה בפני רשות, בפני עדים או בכתב, אך במקרים יוצאי דופן כמו במקרי מחלה או אי יכולת, ניתנת האפשרות של ביטול צוואה בעל פה בנוכחות שני עדים.

 

ביטול צוואה בעזרת כתיבת צוואה אחרת

בנוסף לכל הדרכים שהוזכרו לעיל, ישנה עוד דרך שניתן לבטל צוואה שנכתבה בעבר בדרך כל שהיא, והיא כבר אינה רלוונטית. הדרך הנוספת בה ניתן לבטל צוואה, היא באמצעות עריכת צוואה חדשה אשר מעצם קיומה מבטלת את הצוואה הקודמת. גם במקרה בו לאחר פטירת המצווה מתגלות להן כמה צוואות, על פי הפסיקה החוקתית, הצוואה אותה על היורשים לבצע היא הצוואה המאוחרת ביותר שנכתבה כמה שיותר סמוך לפטירתו של המצווה, כיוון שהיא זו שמבטאת את רצונו האחרון ולכן יש להתייחס אליה כאל הצוואה הקובעת.

 

ביטול צוואה בעזרת השמדת הצוואה

במקרה בו המצווה רוצה לוודא כי בשום פנים ואופן לא יבצעו את הצוואה אותה הוא כתב, הוא יכול לבקש מעורך הדין או הנאמן, כי ישמיד את הצוואה, וכן הוא ישמיד מצידו את העותק של הצוואה שנמצא אצלו. וכך, הצוואה לא עלולה להתגשם כיוון שהיא כלל אינה קיימת והיא הושמדה על ידי המצווה ועורך דינו הנאמן.

ביטול צוואה על ידי עורך דין

כדי להבטיח באופן מוחלט את ביטול הצוואה, ההמלצה היא לבצע זאת בעזרת עורך דין שמתמחה בעריכת צוואות, כיוון שיש לו את הכלים להנחיות מדויקות לביטול הצוואה, כמו גם הסמכות החוקתית לבצע את ביטול הצוואה בפועל ובכך לאפשר את אי קיומה העתידי. ליווי עורך הדין מבטיח, כי רק הצוואה הרלוונטית תקוים לאחר המאה ועשרים של המצווה, מה שמאפשר ביטחון מקסימלי ורוגע למצווה.

 

ביטול צוואה רק עם עורך דין צוואות וירושות – עו"ד עקראוי את מזרחי ושות

לעורך דין צוואות וירושות – עו"ד עקראוי את מזרחי ושות יש התמחות ייחודית בתחום של ביטול צוואה, ואם גם אתם מעוניינים להבטיח ביטול מוחלט של הצוואה, ההמלצה היא להיעזר בשירותיו המקצועיים, שמאפשרים ביטחון מוחלט בתהליך כמו גם בתוצאה.

 

לסיכום

ביטול צוואה יכול להיערך מספר דרכים: בכתב יד, לפני עדים, בפני רשות, בעל פה, על ידי כתיבת צוואה חדשה ועל ידי השמדה. כאשר בכל מקרה, ההמלצה היא להיעזר בשירותי עורך דין מקצועי כמו עורך דין צוואות וירושות – עו"ד עקראוי את מזרחי ושות, על מנת להבטיח את הביטול הסופי של הצוואה ולמנוע השלכות עתידיות ולא נעימות מקיומה של צוואה לא רלוונטית.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן