ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

נכסים ומקרקעין בירושה

אין ספק שמדובר בנושא קצת כאוב. כשמדברים על ירושה, התחושה היא ישר שמדובר בנושא עצוב ומורכב, הרי ירושה מגיעה כנראה אחרי פטירתו של מישהו, ועוד במשפחה, ואם זה הופך לנושא וסוגיה, כנראה שיש איזו אי הסכמה. אז קודם כל, אם אתם מומלץ מאוד לקרוא וללמוד על הנושא, בסוף, מדובר בנושא חשוב, גם בלי קשר לסכסוך משפחתי.

נכסים ומקרקעין בירושה - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

תוכלו להרוויח הרבה כסף, אם תדעו את הדברים, ותוכלו לשים לב בזמן אמת לכל מה שקורה. מה זה אומר נכסים ומקרקעין בירושה? מה הייחודיות שלהם? במה אפשר להתמקד? כל הפרטים במאמר שלפניכם, ולמה כדאי לכם לשכור עורך דין.

חוק הירושה

כשאדם הולך לעולמו, קרוביו מקבלים את רכושו, זה נקרא עיזבון. כל מה שהאדם עזב בעולם שהותיר אחריו. אופן העברת העיזבון, הנהלים ואלו שמוגדרים בתור יורשים, הכל מפורט בחוק הירושה. החוק מפרט את הדרכים להוריש, לכתוב צוואה, ואף להתנגד לצוואה במידת הצורך.

גם אם מדובר ברכוש רב, וגם אם במעט, צוואה מאפשרת לדעת מה בדיוק המנוח רצה, ולכן חשוב מאוד שתהיה אחת כזאת. כשאין צוואה, כאמור, דרך החלוקה תפורט בחוק הירושה. במשרד עו"ד עקראוי את מזרחי ושות', ידעו לתת לכם את הייעוץ הטוב ביותר במקרה כזה.

אז מה החוק אומר לגבי הנכסים והקרקעות שירשתי?

כשמדברים על נכסים וקרקעות, בוודאי שחוק הירושה הוא גם חלק חשוב, ומפרט לגביהם מי הזכאים, מתי ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה, ומתי אפילו לבקש צו ביטול. אבל אין ספק, שהשאלה העיקרית בעניין נכסים ומקרקעין אותם קיבלנו בירושה, נוגעת לתחום המיסים.

מה לגבי מיסוי על נכסים וקרקעות שירשנו?

מס ירושה, גם לגבי נכסים וקרקעות, לא קיים בישראל אחרי שבוטל בשנת 1981. ביטול זה נעשה בעקבות הרצון של המדינה לצמצם פערים, בעיקר בתחום הפיננסים. פערים אלה נוצרו במרוצת הדורות, בעיקר בשל צבירת נכסים והעברתם בירושה. מהסיבה הזאת, לא קיים מס ירושה, אלא קיימים מיסים אחרים, כמו למשל מס שבח. מס זה, מוטל על דירות ומקרקעין, ובעצם מהווה מס חלופי למס הירושה הרגיל.

מהו מס שבח ירושה?

אם תרצו להבין מה זה בדיוק מס ירושה, תמיד יכולים לפנות למשרד עו"ד עקראוי את מזרחי ושות'. ובנתיים, כדאי לדעת שאחד המיסים המשמעותיים במכירת דירה הוא מס השבח.

מדובר במס אותו משלמים בכל עסקת מקרקעין, על הרווח בין סכום קניית הנכס, לשוויו בעת המכירה. בנכס שהגיע בירושה גם המחוקק הבין שכאשר מדובר בדירה שהמוכר קיבל בירושה, המצב קצת שונה, ובסעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין נאמר כך:

49"ב.  המוכר דירת מגורים מזכה יהא זכאי לפטור ממס במכירתה אם נתקיים אחד מאלה:

(5) המכירה היא של דירת מגורים מזכה שקיבל המוכר בירושה, ובלבד שהתקיימו כל אלה:

(א)   המוכר הוא בן זוגו של המוריש, או צאצא של המוריש, או בן זוגו של צאצא של המוריש;

(ב)   לפני פטירתו היה המוריש בעלה של דירת מגורים אחת בלבד;

(ג)    אילו היה המוריש עדיין בחיים ומוכר את דירת המגורים, היה פטור ממס בשל המכירה".

כלומר, במקרה שהמוכר הוא בן זוג של המוריש, צאצא שלו או בן זוג של צאצא, ושהייתה למוריש רק דירה אחת בבעלותו, ואם המוריש היה מוכר את הדירה בעודו בחיים, היה מקבל פטור ממס שבח במכירה – כל אלה תנאים לפטור ממס שבח בירושה.

למה בכלל יש הבדל?

כן צריך לדעת, לפי סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין, הורשה אינה נחשבת לעסקת מכר שדינה להיות ממוסת על פי חוקי מדינת ישראל.

מסיבה זו, אין כלל אירוע מס בעת העברת הבעלות, אם זה מתקיים כחלק מירושה. אבל צריך לדעת, הביטול של מס הירושה תקף לגבי עיזבון, ומס עיזבון. לעומת זאת, מס שבח הוא מס רק על השבח, כלומר על הרווחים ממכירת הנכס. מס זה, כאמור, לא בוטל.

במצב בו המוריש נפטר לפני כניסת החוק לתוקף, כדי לחשב מס שבח יחשבו לכם את שווי הרכישה לפי שווי הנכס בזמן פיטרת המוריש. לעומת זאת אם נולד אחרי הראשון באפריל 1981, הנתונים יחושבו לפי הנתונים המקוריים של הרכישה. ובעצם היורשים סוג של "נכנסים" לנעלי המוריש, לכלל העניינים, שווי הרכישה, תאריך הרכישה, וכל דבר אחר.

מה קורה כשאין צוואה?

אם יש צוואה הכל הרבה יותר פשוט, נכון, לפעמים יש ויכוח על פרשנות הצוואה, ישנן עילות התנגדות המיוחדות לצוואה, אבל בסוף. רצון המנוח יחסית ברור.

לעומת זאת, השאלה הגדולה, איך לחלק את הנכסים והמקרקעין כשאין צוואה, סבוכה הרבה יותר, ובזה יכול משרד עו"ד עקראוי את מזרחי ושות' לסייע. לפי החוק, היורשים הם קודם כל ילדיו החוקיים של המנוח, לאחר מכן בן או בת הזוג, ואז ההורים והאחים. יש מקרים שבהם מי שירש את העיזבון תהיה המדינה. כמות הנכסים והקרקעות תחולק לפי מספר הילדים, כשכל יורש מקבל חלק אחר מתוך הנכסים כולם. כך שאם יש ילד אחד, הוא יקבל הכל, וככל שיש יותר ילדים, הם יקבלו על פי מספרם.

חובות של המנוח

מה קורה אם המנוח העביר גם חובות, למשל משכנתא שהיא גם קשורה לנכסים והמקרקעין שלו, בעיקר אם אחת הקרקעות שלו משועבדת לה, למשכנתא? במקרה שהאדם ירש קרקע, שיש לה משכנתא, כמובן שהיורש יורש גם את החוב.

אלא אם המשכנתא מבוטחת למקרה של מות המלווה. כלומר, במקרים רבים, עם המשכנתא משלמים גם על ביטוח חיים למשכנתא, וכך מכסים את היורשים גם במקרה שבעלי המשכנתא ימות. במקרה כזה חברת הביטוח תהיה אחראית לשלם את החוב, ולא יורשיו, המסכנים. משרד עו"ד עקראוי את מזרחי ושות', יעזור לכם לבדוק את מצבכם בנושא הזה.

למה בכלל צריך עורך דין במקרה כזה?

כשמדברים על ירושה, בטח כשמעורבים בכך נכסים ומקרקעין, העסק הופך להיות הרבה יותר מסובך. החל מהשאלה כמה מקבל כל יורש, מי היורשים, ושאלות דומות, עליהם עונה החוק. דרך שאלות של התנגדות לצוואה ותביעה בגין אחת העילות האפשריות, ועד הסיפור של המיסים.

אם זה מס שבח על מקרקעין ודירות, היכולת להיות פטורים ממנו, אם מדובר בדירה יחידה שמשמשת למגורים למשל. בסוף, על שאלות כאלו אי אפשר לענות לבד, וכדאי מאוד למצוא משרד שיוכל לטפל, גם בשאלות המשפטיות, וגם הבירוקרטיות, שעולות במקרים מעין אלה.

למה משרד עו"ד עקראוי את מזרחי ושות'?

בסוף, תמיד תחפשו משרד מקצועי ומהימן. משרש שזה תחום התמחותו, ויודע לטפל בכל הדברים שקשורים לנכסים ומקרקעין בירושה.

תרצו משרד שיודע להסביר לכם את מצבכם המשפטי, שיודע לטפל בכל חלוקות הרכוש, אם צריך להתנגד בשמכם לצוואה, ואם צריך לשלוח בקשה לפטור ממיסים. שימו לב, בסוף, עורך דין צוואות וירושות מיומן, יכול לעשות את כלל הבדל בין זכייה בנכסים בשווי מיליוני שקלים, לבין הפסד שלהם.

משרד כמו עו"ד עקראוי את מזרחי ושות', ידע לנהל עבורכם את כל ההליך, יעדכן אתכם באופציות העומדות לרשותכם, וגם ימליץ על הסדר חלוקת המקרקעין, עם תובעים ויורשים אחרים, ככל שיראה שזה המוצא האידיאלי.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן