ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

הוראות צוואות וירושות

זה אולי לא נושא שמח במיוחד, אבל צריך להכיר בעבודה שבסוף זה יגיע, ונצטרך להיפרד מעולם. כמובן שכאדם נפטר מהעולם זה עצוב מאוד, בטח ליקיריו, אבל חשוב לדעת שכרוך בזה גם לא מעט כסף. גם אם האדם לא היה שיר גדול, מן הסתם הוא ישאיר אחריו נכסים כלשהם.

הוראות צוואות וירושות - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

גם אם זה בניין דירות בתל אבי, זה יכול להיות ירושות לא רעות. לצורך התעסקות בהוראות צוואות וירושות, כדאי לכם מאוד להבין קודם כל מה זה אומר, ואחר כך גם להתייעץ עם עורך דין צוואות וירושות בנושא. כל הפרטים במאמר שלפניכם.

מה המקור לצוואות וירושות?

חוק הירושה הוא המקורה החוקי בישראל לכל ענייני הצוואות והירושות, הן מכונות העיזבון של המנוח – כלומר, כלל נכסיו, ממונו ורכושו של האדם.

כפי שכבר אפשר להבין מהמילה, כל מה שהוא עזב לאחר מותו. העיזבון של האדם והירושה, כוללת גם את חובותיו לפעמים, עם זאת, חובות לביטוח או קרנות פנסיה, כנראה לא ימשיכו עם האדם לאחר מותו. אם תרצו להבין בדיוק מה נכלל ומה לא נכלל, כדאי לכם קודם כל להתייעץ עם עורך דין, למשל משרד כמו עו"ד עקראוי את מזרחי ושות'.

מה אומר החוק לגבי צוואה?

חוק הירושה בעצם מעגן את הוראות הצוואות והירושות, וכולל גם הגדרות ספיציפיות, כמו מה נחשב עיזבון, מי הם יורשים החוקיים של האדם, כמה יקבל כל יורש, ומה קורה במקרה שיש דברים חריגים כמו ילדים מאומצים או בן זוג ידוע בציבור.

הוא גם מפרט מה הן הדרכים בהן ניתן לערוך צוואה. על פי חוק הירושה, התשכ"א – 1965, אפשר לערוך בכתב יד, בעדים, בפני רשות או בעל פה. הכוונה ב"לפני רשות", מפורשת בסעיף 22(א) לחוק הירושה שקובע שהיא תיעשה באמירת דברי הצוואה בעל פה בפני רשם בית משפט, שופט, רשם לענייני ירושה או בית דין דתי. במקרה הזה, דין נוטריון, מוגדר לפי סעיף 22(ז) לחוק כמו דין השופט.

צוואה בפני נוטריון

היתרונות של אישור בפני נוטריון, שהוזכר לעיל, הוא בכך שאישור של צוואה בדרך הזאת, מהווה ראיה מספקת בהליך משפטי. מה זה אומר? הוודאות של הקבילות של הצוואה גדולה יותר, ולכן גם ההסתברות שצאצאים נוספים של המנוח, שרואים את עצמם יורשם, יוכלו לגרום לביטול הצוואה, דרך התנגדות לקיומה, קטנים יותר.

בהגשת צוואה נוטריונית, יש לצרף, לפי חובה חוקית, חוות דעת רפואית מטעם מומחה רפואי, אמידות כשירות המצווה. משרד עו"ד עקראוי את מזרחי ושות' ידעו להגיד לכם מה בדיוק אתם צריכים לצרף במקרה של התנגדויות.

מה היתרון של צוואה בכלל?

צריך לומר שחוק הירושה אכן מפרט את הדרכים לחלוקת הירושה, גם אם לא היתה צוואה, אבל בוודאי שבמידה ויש צוואה, רכושו של המנוח מתבצע בצורה שמשקפת בצורה הרבה יותר טובה את רצונו של המנוח. פעמים רבות, יורשיו של המנוח, לא רואים עין בעין את רצונו, וישנן פרשנויות שונות לדברים שאמר במהלך החיים. אם הדברים רשומים בצורה ברורה, "שחור על גבי לבן", הם הופכים להיות הרבה יותר ברורים.

חובת תשלום מס על ירושה

אמנם אין מס על עיזבונות בישראל כרגע, אך ישנם נכסים שמחויבים במס "בזכות" עצמם. כמו למשל, נכסי מקרקעין, שמכירתם מחייבת מס שבח.

על נדל"ן, באופן כללי חל חיוב במס, וזאת לעומת חפצים רגילים. עורך דין ידע להסביר לכם שמס שבח הוא מס על הרווח שהניב הנכס. כאשר אדם נפטר והוריש דירה, מבצעים חישוב של הרווח מהיום שהמוריש בעצמו קנה את הדירה ועד מכירתה בפועל.

כמובן שיש פטור במקרים מסוימים, והכלל הוא שהפטור חל אם המוריש בעצמו היה פטור ממס שבח, כמו למשל במקרה שהוא הוריש דירה אחת בלבד, והיורשים הם צאצאים שלו. התוצאה הסופית היא שאמנם בחוק הירושה אין חובה של תשלום מס, אבל בסוף, תצטרכו כנראה לשלם מס שבח, אם מדובר בקרקע או נדל"ן.

האם ניתן להתנגד לקיום צוואה? מה העילות?

אלו הן העילות שבשל התרחשותן ניתן להתנגד לקיום צוואה:

  • אי כשרות – על פי סעיף 26 לחוק הירושה, אם כותב הצוואה לא היה כשיר בעת כתיבת הצוואה, ניתן לטעון לביטול הצוואה.
  • השפעה זרה על הכתיבה – סעיפים 27 ו -30 לחוק הירושה, קובעים שבמידה שהצוואה נעשתה בכפייה, או בהשפעת הנהנה מהצוואה, ניתן לבקש שלא תקוים.
  • מסירת זכות הציווי – לפי סעיף 28 וסעיף 29 לחוק הירושה, אסור למסור את זכות הציווי. כדי לדעת האם אכן התקיימה מסירת זכות, מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד עקראוי את מזרחי ושות', שידעו להסביר ולפרש, האם אכן יש עילה כזאת במקרה הנוכחי.
  • אי ביטול של צוואה פגומה – לפי סעיף 31 לחוק הירושה, אם הייתה צוואה פגומה, שלא בוטלה, ניתן להגיש התנגדות גם בנוגע לכך.
  • טעות סופר- אז מדובר בטענה די חלשה, אך היא עדיין קיימת בסעיף 32 לחוק הירושה, טעות סופר גם היא יכולה לגרום להגשת התנגדות.
  • צוואה סתומה, בלתי חוקית, בלתי מוסרית, בלתי אפשרית לקיום.
  • מעורבות עדים בהכנת צוואה.
  • ביטול צוואה על ידי המצווה עצמו.

מי יכול להתנגד?

בסעיף 67 לחוק הירושה מפורט בדיוק מי יכול להתנגד לצו ירושה, והתשובה היא, כל מי ש"מעוניין בדבר". הפסיקה שאלה את עצמה, מה זה אומר, "נוגע בדבר?" בפרשת עאסי, רע"א 3154/94 הילאנה כמאל עאסי נ' חביב עאסי, פסק בית המשפט כי יש לפרש בפרשנות מרחיבה, וכל מי שטוען להנאה עקיפה, כל שהיא מן העיזבון, בשל היותו יורש או זוכה, נחשב כמעוניין בדבר. בנוסף, ישנו אדם נוסף שזכאי להגיש התנגדות לצו ירושה והוא מי ש"נוגע בדבר", כלומר, אדם שטוען לזכות הנאה ישירה מהעיזבון

למה בכלל צריך עורך דין במקרה של הוראות צוואות וירושות?

רבים שואלים מה התועלת בעורך דין במקרה כזה. יש חוק, הוא מאוד ברור, לפחות כך נראה, קוראים אותו, ויודעים בדיוק מה העילות, ומה התשובה בכל מקרה. אז כנראה שהתשובה היא כמו בכל עניין משפטי. בסוף, לא מספיק רק לקרוא את החוק, צריך להבין גם איך הוא אחר כך מיושם במציאות על ידי בית המשפט, ואיך הפסיקה קראה אותו.

וגם, לא כל מקרה ספציפי שקרה לכם, יתאים בדיוק למילות החוק. בדיוק לשם כך תצטרכו עורך דין שידע לבאר לכם את החוק, וליישם אותו למקרה הספציפי שלכם.

למה לפנות לעו"ד עקראוי את מזרחי ושות'?

מדובר במשרד שתחום התמחותו, בין השאר זה בדיוק הוראות צוואות וירושות. עם שנים של ניסיון בתחום, היכרות עם כל סעיף וסעיף בחוק, ועם הפסיקות האחרונות בתחום,  עו"ד עקראוי את מזרחי ושות' יכולים לעשות את ההבדל עבורכם בין הצלחה לקבל את הירושה או העיזבון שמגיע לכם, לבין אובדן רכוש גדול.

בסוף, מדובר בסוגיה משפטית, שיכולה לעיתים להיות מורכבת, ואתם צריכים משרד שתוכלו לסמוך עליו, משרד אמין ומקצועי, שיעדכן אתכם בכל שלב של ההליך, וימליץ לכם בדיוק מה הצעדים הבאים, אם זה התנגדות לקיום צוואה, אם זו בקשה לביטול, ואם זה הגעה להסדר עם יורשים אחרים, גם יכול לקרות.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן