ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

חוקים וזכויות ירושה

כמו שכתוב בספר קוהלת, לכל דבר יש זמן. תכנון של הבלתי נמנע הוא הגיוני וחיוני. אילו הסדרים ניתן לעשות בצוואה? האם זה משנה אם כבר יש לכם צוואה שערכתם בחו"ל?

מה קורה אם אין לכם צוואה? מי מטפל בילדים שלכם ? מי מקבל את הרכוש היקר שלכם? האם באמת יש צורך להעסיק עורך דין כדי לנסח את הצוואה שלכם? להלן נבקש להתייחס לחלק מהנושאים הללו, במונחים רחבים מאוד.

חוקים וזכויות ירושה - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

חוק הירושה בישראל

חוקי הירושה הישראלים מסדירים את חלוקת רכושו של נפטר בישראל. על צוואה להיות מוגשת בשפה העברית לרשם הצוואות, ולעמוד במספר קריטריונים של סוגי הצוואות (עליהם נרחיב בהמשך).
בנוסף לכך, החוק מתייחס לחלוקת נכסים בהעדר צוואה בעלת תוקף משפטי ("צוואה") וכן לכללים החלים על עריכת צוואה וקיום צוואה.

בהיעדר צוואה מחייבת משפטית, בן זוגו של נפטר יקבל את כל המיטלטלין (לרבות רכב) שבבעלות המנוח בעת מותו, וביחס לנכסים הנותרים:

(א) אילו היה למנוח ילדים, אז בן הזוג יקבל מחצית מהיתרה והילדים או צאצאיהם יקבלו את היתרה (חלקים שווים לכל אחד מהילדים או צאצאיהם) או (ב) אם למנוח לא היו ילדים אך הותיר בן זוג ואחים בחיים. , אז בן הזוג מקבל שני שליש מהיתרה כשהיתרה מחולקת בין האחים.

סוגי צוואות

החוק הישראלי מכיר ב-5 סוגי צוואות:

צוואה כתובה בכתב יד

צוואה כתובה בכתב יד, הינה נייר שעליו נכתבה הצוואה על ידי המוריש, ובו הוא מגדיר את דרישותיו בנוגע לחלוקת הממון, הנכסים והרכוש במקרה שהוא ימות. ברוב המקרים, המסמך ייבדק על ידי עורך דין או הרשויות המוסמכות לאחר פטירתו של המוריש, לפיכך יתכן סיכוי וסיכון למציאת טעויות בצוואה שעלולות להביא לביטולה. צוואה כתובה בכת יד צריכה לעמוד בקריטריונים מסוימים, ולהיכתב בהתאם לחוקים וזכויות הירושה לפי החוק הישראלי.

צוואה שנחתמה בנוכחותם של עדים

מסמך צוואה שנחתם בליווי הנוכחות של לפחות שני עדים שמקבלת את תוקפה בעת החתימה. היא לרוב נערכת על ידי עורכי דין מוסמכים והינה הצוואה השכיחה ביותר בארץ. עריכת צוואה בסיוע של עורך דין צוואות וירושות מומחה, משפרת את איכות הצוואה ואת הסיכויים שהצוואה תעמוד בדרישות של החוק הישראלי למימוש רצונות המנוח במלואם.

צוואה שנחתמה אל מול הרשות

צוואה בפני הרשות, הינה צוואה אשר עומדת בדרישות חוק הירושה על פי סעיף 22.  אשר מחזיקים באישורים הדרושים מפני המדינה, שכן הצוואה נכתבה ועברה עריכה בנוכחותם והיא חוקית.

צוואה שניתנה בעל פה

צוואה מילולית היא בדרך כלל צוואה שהתקבלה כאשר אדם גוסס, ורצונו לתת או לשנות את הצוואה שלו בעל פה, באופן מילולי. מקרה זה מצריך את נוכחותם של לפחות 2 עדים אשר עומדים בקריטריונים של החוק הישראלי. כאשר אותם עדים מחויבים למילוי מסמכים ולהפקידם אצל הרשם לדיני צוואה וירושה.

צוואה זוגית

למרות שהחוק בישראל בנוגע אל חוקים וזכויות ירושה רואה בעריכת צוואה מעשה אישי, המשפט הישראלי מכיר ברצון ובאינטרס המשותף של בני זוג לערוך צוואה מקבילה על ידי בני זוגם. במקרה של צוואה זוגית או הדדית, בני הזוג קושרים את הצוואות שלהם באופן חוקי ומורישים את העיזבון למוטב הדדי, בדרך כלל הצאצאים של בני הזוג. כל שינוי בצוואה שכזאת חייב להיעשות בעוד שני בני הזוג בחיים, ובהתאם להסכמתם בלבד. במקרים שבהם השינוי נעשה שלא בהסכמה או שלא בהסכמה מדעת ניתן להגיש צו קיום צוואה לבדיקת הנהלים והפעולות שנלקחו בעת השינוי ובחינת כשירותם, לפי החוק בישראלי וסעיף 12 בחוק הצוואות.

המנגנונים בצוואה

ניתן לכלול מספר מנגנונים בצוואה, במטרה לאבטח את משאלות ליבו של המוריש, תוך כדי הקפדה על חוקים וזכויות צוואה כפי שאלו מעוגנים בחוק. צוואה יכולה לכלול מנגנונים שנכתבו באמצעות עורך דין מומחה, על מנת להסדיר את סדר חלוקת העיזבון בין ילדי המוריש, בני הזוג, חברים ועוד. בנוסף ישנם מנגנונים שמטרתם להתנות את הירושה בפעולות שונות מצד המוטב. כמו למשל, חלוקת הירושה לאחר סיום תואר, שירות צבאי, או אפילו אשפוז במוסד גמילה. כל אלו בהתאם לחוק הישראלי וניתנים לבחינה במהלך הגשת צו קיום צוואה, באופן עצמאי או באמצעות עורך דין מומחה לדיני צוואות.

עריכת צוואות באמצעות עורך דין מומחה

בעריכת צוואות, עורך דין צוואות מקצועי המתמחה בתחום, חייב לספק תשומת לב לא רק לרצון המוריש, אלא גם למצבו בראייה גלובלית, ובכך מבטיח את מימושו. המוריש רשאי להתנות, להגביל ולהעביר את הזכויות על הירושה כראות עיניו ועל פי ההיגיון שלו. במקרים שבהם מכירים בכך שאחד או יותר מהיורשים עלולים להעלות שאלות או טיעונים בנוגע למהות או תקפות הצוואה, עורכי הדין מוודאים כי רצונו של המוריש מתקיים באמצעות מספר כלים: ניתן לצלם את המוריש חותם ומאשר את הצוואה. במקרים מיוחדים, להקפיד על מתן חוות דעת רפואית בעת עריכת הצוואה. על מנת לחזק את התוקף המשפטי של המסמך באמצעות אנשי מקצוע.

חוק הירושה

בחוק הישראלי לדיני יורשה בהתאם להנחיות בסעיף 10, מגדיר את מי שיכולים להיות היורשים בתור: בן זוגו של המנוח, ילדי המנוח והילדים שלהם, ההורים של הנפטר וילדיהם. בסיטואציות שבהן לא היו למנוח בני משפחה (כהגדרתם בחוק) במועד פטירתו, או לחילופין, במקרים שבהם לא נכתבה צוואה לקבוע מי יקבל את נכסיו ורכושו, היורש היא המדינה. במקרה שהמנוח לא השאיר אחריו מסמך חוקי המסדיר את עיזבונו, כל ירושתו תתחלק בין בני המשפחה החיים של המנוח. בכל מקרה של חשש, מומלץ לפנות לשירותם של עורכי דין מומחים לדיני ירושה.

בני זוג

החוק הישראלי לירושה קובע בתיקון 12 שהעיזבון או הירושה יכולה להתחלק בסדר הכרונולוגי של: בני הזוג, הילדים, אחיות ואחים, וההורים של המוריש.

לפיכך, זכותו של בן הזוג על פי התקן המקובל הכולל את כל הרכוש שבנכסים של הזוג. בנוסף לכך, בני זוג רשאים לקשור את אחד בצוואה של השני, באופן אשר יכול לענות על מספר אתגרים במקרה שאחד מבני הזוג נפטר או לא יכול לקבל החלטה במודע.

במקרים שבהם לא הושארה צוואה הירושה תתחלק על פי החוק בין האחים, או הילדים של הנפטר ובין בן או בת הזוג ביחס של שליש לשני שליש. במקרים שאין לנפטר ילדים או אחים בן או בת הזוג יהיו זכאים לחלוקה של חצי על העיזבון של הנפטר. כאשר התקופה שבה בני הזוג היו נשואים או ידועים בציבור עולה על 3 שנים.

במקרים של צוואה הדדית, בני הזוג רשאים לקשור את העיזבון שלהם יחד ולהחליט להוריש אותו במנגנונים שונים. לבני משפחה נותרים, צאצאים, חברים ולקרנות ומטרות צדקה.

לסיכום

אם אתם זקוקים לייעוץ וליווי בנוגע לחוקים וזכויות ירושה, כל שעליכם לעשות הוא לפנות אל משרד עורכי הדין המנוסה והמקצועי ביותר בארץ. משרד עורכי הדין של עקראוי את מזרחי ושות', עומדים לרשותכם. על מנת לספק לכם את המעטפת המושלמת למימוש רצונכם על הצד הטוב ביותר. כל זאת תוך היכרות עם החוק הישראלי, ומערכת המשפט בישראל.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן