ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

מיסי צוואות וירושות

כאשר מדובר בצוואות וירושות כולנו רוצים להימצא בידיים טובות, אחראיות ומבינות את המצב המורכב. במשרד עורכי הדין עקראוי את מזרח ושות' מתמחים במתן שירות מקצועי והוגן לגבי ירושות וצוואות.

ישנם חוקים ותקנות רבות הנוגעות לאופן המיסוי של ירושות וצוואות בישראל וידיעה נכונה של החוק עשויה לחסוך עשרות ומאות אלפי שקלים. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על מיסי ירושות וצוואות.

מיסי צוואות וירושות - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

מהו מס ירושה ומהו מס עיזבון?

כאשר אדם מקבל ירושה עליו לשלם את חלקה כמיסים למדינה. המיסים מוטלים גם על רכוש או קרקע שהועברה מהמנוח ליורשיו. מטרת המס היא להכניס כספים לקופת המדינה והוא נהוג במדינות רבות בעולם (בין היתר בארצות הברית ובריטניה).

בישראל מס הירושה הוא של כמה אחוזים ומושט רק על מי שעובר סכום מסוים. עד סכום המקסימום אתם תהיו זכאים לפטור מתשלום מס ירושה. מס עיזבון לעומת מס ירושה הוא מס שמוטל על המנוח עוד לפני שזה העביר את נכסיו לילדיו בירושה. המס המכונה גם מס עושר מוטל לרוב על סכומים גבוהים שצבר המנוח.

 

הרציונל מאחורי המס

מס ירושה נתפס בעיני אנשים רבים כצודק. מדובר בסכום כסף גדול שעובר בבת אחת מהמנוח לילדיו והם מקבלים אותו ללא שום השקעה אישית שלהם באופן דומה לפרס.

בנוסף מס ירושה מאפשר מוביליות חברתית ומצמצם את הפערים הבין דוריים שעלולים להיווצר לולא יהיה מס כזה. משיקולים אלו ועוד אנשים רבים תומכים במס ירושה ורואים בו צעד הוגן ומתבקש מצד שלטונות המדינה.

ההתנגדות למס הירושה

מס ירושה אמנם מקטין את הפערים ומכניס כסף לקופת המדינה אך רבים מתנגדים לו בשל מגוון סיבות. ראשית מס ירושה יגרום לאוכלוסיות מסוימות לעזוב את המדינה למדינות בהם מס כזה אינו נהוג.

ירושה היא אחת ההכנסות המשמעותיות שאדם מקבל בחייו ויכולה להיות גיים צ'יינגר עבור אנשים בשאלה האם להישאר בארץ או לעזוב אותה. בנוסף, מס ירושה נתפס כאינו צודק, אדם הצליח לצבור במשך כל חייו כסף ורכוש וזכותו להעביר אותה לילדיו בין בחייו או בין במותו.

בישראל בשנותיה הראשונות

על אף ההצדקות והתמיכה היחסית שיש למס בציבור ובמדינות העולם, בישראל משיקולים פרקטיים המס אינו נהוג. בשנת 1949 חוקק חוק שיש לגבות מס ירושה בגובה אחוזים בודדים מהירושה אך עם השנים ראו שהמס אינו כדאי – הליך הגבייה עלה למדינה יותר כסף מאשר שהיא הצליחה להכניס באמצעותו.

בנוסף, בישראל נשמעה ביקורת על המס – אדם שילם כבר מיסים למשל על דירותו בשעת רכישתה ותשלום מס נוסף כאשר הוא מעביר אותה לילדיו נתפס כאקט גבייתי אגרסיבי מידי.

 

לאחר מכן…

לאחר השנים הראשונות בהן הניסיונות להשטת מס נחלו כישלון חרוץ נעשו ניסיונות להחזיר את המס הירושה לישראל. בשנת 2000 הוקמה ועדת בן בסט על מנת לדון בהחזרת מס הירושה. בסופו של דבר הועדה החליטה להחזיר את המס אך החלטותיה לא יושמו. במקום מס ירושה נעשו צעדים אחרים שיאפשרו לגבות מיסים על רכוש שיורשים ירשו מהמנוח. למשל במידה ויורש רוצה למכור דירה שהוא ירש הוא יצטרך לשלם עליה מס שבח גם על התקופה בהם המנוח החזיק בדירה. כך גם ללא לקיחת מס ירושה באופן ישיר משיתים מס באופן עקיף על הרכוש מהירושה.

 

מס על ירושה מחו"ל

בישראל כאמור לא הצליחו להעביר חוק שיחייב מס ירושה בארץ. אבל במידה והנפטר הוריש רכוש כלשהו לילדיו בחו"ל עליו לשלם מס ירושה כפי שנהוג במדינה בה הוא הוריש את הרכוש לילדיו. לכן מומלץ מאוד להיות בקיאים בחוקי מיסי הירושות של כל מדינה ומדינה כדי לדעת כיצד להפחית בעלויות המיסוי. משרד עורכי הדין עקראוי את מזרח ושות' מתמחים במתן שירות מקצועי והוגן לגבי ירושות וצוואות בכלל וסיוע משפטי בסוגיות של ירושות בחו"ל בפרט.

 

ארצות הברית

רבים מהיורשים בישראל יורשים את נכסיהם בארצות הברית שכן שם שוכנת הקהילה היהודית הגדולה בעולם. חוקי העיזבון ארצות הברית הם מהמחמירים ביותר והמס המושט שם על ירושה עומד על 18-40 אחוז. גם בארצות הברית קיים פטור מתשלום מס עיזבון מתחת לסכום מסוים (11 מ' דולר) אך אזרח ישראלי שירש רכוש בארצות הברית יצטרך לשלם מס מסכום נמוך הרבה יותר (כ-60000 דולר) מומלץ מאוד להיות מודעים לחוקי הירושה בארצות הברית ולאפשרויות השונות שקיימות על מנת להקל מעט את נטל המיסוי.

מס ירושה על דירה

כפי שצוין אין מס ישיר בישראל על דירה שהתקבלה בירושה. גם על קבלת זכויות על קרקע לא תצטרכו לשלם מס במידה וקיבלת אותן בירושה. עם זאת, במידה והיורש רוצה למכור את דירה שירש הוא יצטרך לשלם מס שבח ומומלץ לדעת על הדרכים שניתן לקבל פטור ממס זה.

מס קבלת מקרקעין בירושה

כמעט כל עסקת נדל"ן מחייבת תשלום מס (רכישה או מס שבח). עם זאת ישנן מספר פעולות שאינן מוגדרות בחוק כעסקה ולכן הן פטורות מהמיסים הנלווים לעסקאות. בסעיף מספר 4 לחוק מיסוי מקרקעין מצוין שהעברת דירה בירושה אינה נחשבת כעסקת נדל"ן וככזו היא פטורה מדיווח לרשות המיסים ופטורה מהליך המיסוי עצמו. כלומר, במידה והיורש יחליט לשמור את הדירה לעצמו הוא לא יצטרך לשלם עליה מס שבח או מס רכישה.

פטור ממס שבח במכירה

עם זאת, אם היורש יחליט למכור את הדירה הוא כן יצטרך לשלם עליה מס שבח מהעת שהמנוח קנה את הדירה ככתוב בחוק. ישנן דרכים לקבלת פטור ממס שבח גם אם היורש הוא זה שמוכר את הדירה:

  1. במידה ולמנוח אילו היה מחליט למכור את הדירה היה פטור ממס שבח.
  2. במידה והיורש הוא בעל קשר ראשון למנוח (צאצא, בן זוג או בן זוג של צאצא).
  3. המנוח היה הבעלים של הדירה המורשת בלבד ולא היה לו בעלות על דירות נוספות.

ישנם קריטריונים נוספים בחוק המאפשרים קבלת פטור ממס שבח וכל מקרה נידון לגופו. מומלץ להיוועץ עם עורך דין צוואות וירושות על מנת שיוכל לסייע לכם במקרה הספציפי שלכם ויוכל לחסוך לכם מאות אלפי שקלים.

 

תכנון מס ירושה

ליורשים יש אפשרות לחלק את הירושה ביניהם – על החלוקה להיות חלוקה רק בין היורשים ובטווח זמן נורמלי ממועד הפטירה. במידה ולאחר תהליך החלוקה לא יתוכנן מס ירושה הדבר עלול ליצור חובות גדולים עבור מס שבח בתהליך החלוקה או המכירה של הנכס. תכנון מיסים תוך היוועצות עם מומחים יכול לחסוך מכם את העלויות הגבוהות של המס על ידי הקטנת החבות או אפילו השגת פטור ממס הירושה בעת חלוקת או מכירת הנכס.

סיכום

בישראל בניגוד למקומות רבים בעולם אין מס ירושה ישיר אך כאשר יורשים נכס ומוכרים אותו עלולים לשלם מס השבחה על הדירה בעת חלוקתה או מכירתה. בנוסף, במידה ויורשים נכס בחו"ל צריכים לשלם בהתאם לחוקי הירושה של המדינה בה הנכסים נמצאים. תכנון ירושה והתייעצות עם גורמי מקצוע מקצועיים כמו משרד עורכי הדין עקראוי את מזרח ושות' יכולה לחסוך כספים רבים ולהקל על התהליך.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן