ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

צוואה וירושה עתידית

מי מאיתנו לא אוהב לתכנן דברים. החל מתכנון הקריירה והמשפחה, ועד לתכנון הטיול הבא שלנו לאירופה. לא מפתיע כלל שאנשים רבים רוצים גם לתכנן את הצוואה והירושה העתידית שלהם.

כשמדובר על רכוש רב, ורצון להשאיר חלק גדול ממנו לילדים, המלאכה הופכת למורכבת יותר. מה זה אומר צוואה וירושה עתידית? איך מחלקים את זה? ומה בעצם צריך לעשות? כל הפרטים ממש כאן לפניכם.

צוואה וירושה עתידית - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

מה זה אומר צוואה וירושה עתידית?

אנחנו לא באמת יודעים מתי נעזוב את העולם הזה. ישנם כאלה החיים בפחד מכך יום יום, וישנם כאלה שהדבר לא מעסיק אותם כלל. ניתן לשער שרוב רובם של האנשים נמצאים אי שם באמצע.

בין הרצון לתכנן גם את הירושה, ואת הרגעים שאחרי המוות, לבין הרצון להמשיך בחיים, ולא לחשוב על אופציות עצובות מדי. חוק הירושה מאפשר לכל אדם מעל גיל 18, לקבל החלטות ביחס לרכוש שלו. אחת הדרכים לקבל החלטות ביחס לרכוש היא כתיבת צוואה והוראות לירושה העתידית. אם תתייעצו עם עו"ד ממשרד עו"ד עקראוי את מזרחי ושות', הוא יוכל לסייע לכם בדרך הטובה ביותר לתכנן את הצוואה והירושה העתידית שלכם.

מה זה אומר בכלל עזבון וירושה?

עיזבון היא שם כולל לכל הרכוש של האדם שהוא עוזב לאחר מותו. זה כולל נכסים, כספים, זכויות, ובעצם, כל הרכוש שלו. בתוך העיזבון, ישנה דרך לחלק אותו ולהעביר אות והלאה לצאצאים, וזה נקרא ירושה. כאשר גם ירושה, לעיתים מועברת הלאה דרך צוואה ולעיתים, כשאין צוואה, ניתן לסמוך על חוק הירושה, שמפרט בדיוק מי היורשים, ומה סדר הירושה, גם במקרה שאין צוואה.

הצוואה והירושה העתידית, מעניקות לאדם כוח להחליט בעצם מה יהיה עם הרכוש שלו לאחר המוות שלו, גם כשהוא לא נמצא כדי לפקח על כך שזה קורה.

חוק הירושה

רבים אינם יודעים, אך, חוק הירושה קיים כבר משנת 1965. כשמו, כן הוא, קובע איך בדיוק תתנהל הירושה. מה זה אומר? אם יש צוואה, בדרך כלל הסיפור די פשוט, אך אם אין צוואה, יש צורך בחוק שיפרט בדיוק מה סדר הירושה, מי קודם למי ומה הכללים בסיפור.

אם המנוח רוצה להוריש את רכושו דווקא לאנשים שלא מנויים בחוק הירושה, כדאי מאוד שיכתוב צוואה. מקרה נוסף שדורש כתיבת צוואה, הוא אם היורשים האפשריים אינם בגירים. ניתן לערוך את הצוואה לפי החוק, בעדים, בכתב יד, וגם "לפני רשות", כך קובע החוק.

מה זה אומר? סעיף 22(א) לחוק הירושה מפרש שהכוונה שהיא תהיה בפני ערכאה כמו רשם בית משפט, רשם לענייני ירושה, בית דין דתי, וגם סתם שופט. צריך להדגיש שמעמדו של הנוטריון למשל, לי שתוהה, הוא כמו אלו שמפורטים בסעיף 22(א) לחוק, כלומר, מעין בית דין של איש אחד, שכמובן הוכשר לעניין אחרי מספר שנים כעורך דין רגיל.

אז מתי כדאי לנסח צוואה מראש?

התשובה היא שבעצם כמעט תמיד כדאי להיערך ולכתוב את הצוואה בשלב מוקדם. כמובן שאם מדובר במורכבות משפחתית שיש בה אחים חורגים, או ילדים מאומצים, או כל מיני שילובים משפחתיים שונים, שיכולים להיות פוטנציאל למורכבות, ואם תהיה צוואה היא תפטור אותם.

מקרה נוסף שיכול להיות דוגמא הוא שבן הזוג של המנוח רק ידוע בציבור, ולא נשוי. במקרה כזה, לפי חוק הירושה, לא ברור כלל שהוא יקבל משהו, ולכן מומלץ מאוד במקרה כזה, לנסות לנסח צוואה, וזאת כדי בעצם להתמודד עם חוק הירושה ולגרום לכך שיהיה לו תחליף כלשהו. בנוסף, צריך לזכור שכל אחד מאתנו יכול פתאום, חס וחלילה, לעזוב את העולם.

אם זה בתאונת דרכים, דום לב, או כל אירוע אחר. נכון, מדובר בהסתכלות מעט פסימית על העולם, אך יש בה גם משהו ריאלי, ולכן כדאי להיערך ככל הניתן, ולכתוב צוואה ליום פקודה.

מה עם תכנון הירושה העתידית?

אם תתייעצו עם מומחים כמו משרד עורכי הדין עקראוי את מזרחי ושות', הם יגידו לכם שתכנון מס לגבי ירושה הוא ממש לא סיפור מסובך, ואפילו אפשר להגיד, נפוץ ונצרך. אמנם החל משנת 1981, בוטל המס על הירושה, אבל כולנו מכירים את המיסים על הנכסים והמקרקעין, מס השבח על הרווח מנכסים כאלו, ומיסים נוספים.

תכנון מקצועי של הירושה, וחלוקת משאבים מיוחדת, אותה יודעים עורכי דין מקצועיים לבצע, יכולה לסייע הרבה ולגרום לכם להרוויח הרבה כסף, אותו יכולתם לאבד במקרה שלא ביצעתם תכנון מס לירושה והצוואה העתידית.  ישנן דרכים רבות, החל מעריכת הסכם בין היורשים, כך שהיורשים ישלמו פחות מס, ואפילו לא ישלמו כלל. ועד הסתלקות יורש מהעיזבון, כך שיישאר לטובת יורש אחר.

מס שבח כשיש מקרקעין בתמונה

אם בירושה או הצוואה העתידית מעורבים גם נכסי נדל"ן, כדאי לכם להתכונן גם מבחינת מס השבח. שימו לב שסדר המכירה והרכישה חשוב מאוד לצורך המיסוי, אם יש לכם רק דירה אחת, כנראה שלא תחוייבו במס שבח, ולכן כדאי שליורש לא יהיה יותר מדירה אחת.

אם אחד מבני הזוג כבר מוכר נכס, זכרו שרשויות המס יודעות את זה, ויתחשבו בזה במהלך חישוב המס שלכם. קחו בחשבון גם הפסדים בשוק המניות, ובעיקר, נהלו את הזמן היטב. מה זה אומר לנהל את הזמן בענייני מיסים? אם אתם רואים שאתם לקראת סוף השנה, אולי כדאי לדחות את המכירה בשנה, כדי ששנת המס תעבור, בכל מקרה, עורכי דין כמו עקראוי את מזרחי ושות', ידעו מה הדרך המתאימה ביותר עבורכם במקרה הזה.

האם תכנון ירושה עתידית היא לפי חוק?

בוודאי שאם אתם מתכננים את הירושה העתידית שלכם, או מתכננים את המס בצוואות וירושות העתידיות, אתם עובדים לפי החוק. כל מה שעליכם לזכור ששם המשחק הוא שקיפות, אם כל הפעולות שלכם ידועות וברורות, ואתם לא מעלימים כספים מסוימים במקומות שונים, או "שוכחים" לדווח על כספים, כנראה שאתם ממש לא מעלימי מס.

למה בכלל צריך עורך דין מבקרה של צוואה וירושה עתידית?

כמו ששמתם אולי לב, כל ענייני הירושות והצוואות, אינם פשוטים כלל ויכולים להיות מאוד מורכבים. כשמצרפים לכך את כל ענייני המס, אין ספק שכדאי מאוד להיעזר בבעלי מקצוע שזה תחום מומחיותם, ומי זה אם לא עורכי הדין לענייני מיסים. בסוף, תכנון וכתיבת צוואה, חשיבה איך לנסח את הוראות הירושה, נמצאים בליבת התפקיד של משרדי עורכי הדין השונים, כמו למשל, עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי ושות'.

אז איך בוחרים את עורך הדין המתאים ביותר? ולמה לבחור בעקראוי את מזרחי ושות'?

 

בסוף אתם צריכים לבחור את עורך הדין שמתאים לכם. חשובה מאוד הכימיה האישית ביניכם והעובדה שאתם יודעים שיכולים לסמוך על משרד עורכי הדין ששכרתם שיתנו לכם את העצה הטובה ביותר, וגם אם צריך ללכת להסדר או לוותר, ידעו להגיד לכם.

חוץ מזה, כמובן שחשובה המקצועיות, היסודיות, המסירות, והיכולת לתווך את הכל ללקוח. כמובן שניסיון בתחום הצוואות והירושות גם הוא רלוונטי. אלו הסיבות לבחור בדיוק את משרד עקראוי את מזרחי ושות', משרד מקצועי, אמין ובעל ניסיון.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן