ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

ביטול צוואות וירושות

לעיתים אדם כותב את צוואתו אבל מסיבות שונות ונסיבות החיים מעוניין בביטול או בשינוי של הצוואה. סעיף 36 בחוק הנוגע לצוואות מסדיר את עניין ביטול הצוואה של אדם. כיצד מבטלים צוואה? מתי צוואה חדשה נחשבת ולא הישנה? ומי מוסמך לבטל צוואה? הנה כל התשובות לשאלותיכם בנוגע לביטול צוואות וירושות.

ביטול צוואות וירושות - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

פתיחה

הצוואה של אדם היא אחד הדברים החשובים לו ביותר ומאפשרת לו להשאיר את חותמו לאחר לכתו. הצוואה איננה סתם מסמך המעביר כספים אלא למעשה משקפת את ערכיו של המנוח ואת הדברים שהוא רוצה להותיר אחריו בעולם.

לעריכת צוואה יש משמעויות רבות, כלכליות וחברתיות, על המשפחה לאחר לכתו של המנוח וכדאי מאוד שהיא תעשה בהתאם לחוק כדי לחסוך זמן וכסף הן למנוח בחייו והן למשפחתו לאחר לכתו. משרד עקראוי מזרחי ושות' מתמחים במתן שירות מקצועי מהימן ורגיש לכל דיני הירושה.

ביטול צוואה וירושה

נסיבות החיים משתנות ההכנסות של אדם ושל ילדיו משתנות ועל כן גם לעיתים האופן שבו אנו רוצים לנסח את צוואתנו משתנה. הליך ביטול צוואה יכול להישמע הליך פשוט אך יש לו משמעויות מרחיקות לכת על תוקפה של הצוואה ועל האפשרות 'לתקוף' אותה לאחר מותו של האדם.

מומלץ לקרוא את המאמר הבא ולהיוועץ בעורך דין מוסמך ומקצועי במטרה לבטל את הצוואה ולערוך חדשה כך שלצוואה החדשה יהיה סטטוס משפטי יציב.

 

נוסח סעיף 36 א' לחוק הירושה

לפני שאנו מתחילים לענות על השאלות שלכם מומלץ להעיף מבט בנוסח של סעיף 36 א' לחוק הירושה המסדיר את עניין ביטול הצוואה או הירושה:

"המצווה רשאי לבטל צוואתו, אם על ידי ביטול במפורש באחת הצורות לעשיית צוואה, ואם על ידי השמדת הצוואה; השמיד המצווה את הצוואה, חזקה עליו שהתכוון בכך לבטלה. (ב) צוואה חדשה, אף אם אין בה ביטול מפורש של צוואה קודמת, רואים אותה כמבטלת את הקודמת במידה שהוראות הצוואה החדשה סותרות את הוראות הצוואה הקודמת, זולת אם אין בצוואה החדשה אלא הוספה על האמור בצוואה הקודמת"

 

3 הדרכים לביטול צוואה

ביטול על ידי הדרך שבה נערכה הצוואה

כפי שכתוב בנוסח של סעיף 36 א' ישנן שלושה דרכים לביטול של צוואה קיימת. הדרך הראשונה היא לבטל את הצוואה באותה הדרך שהיא נוסחה בתחילה. במידה ואת הצוואה הראשונה ערכתם אצל נוטריון (אחת הדרכים הפופולריות ביותר לעריכת צוואה) תוכלו לפנות לנוטריון במטרה לבטל את אותה הצוואה. במידה וערכתם את צוואתכם בכתב יד תוכלו לערוך מסמך נוסף בכתב יד שמבטל את צוואתכם. במידה וערכתם את צוואתכם בעל פה עליכם לבטל אותה בעל פה בפני עד אחד לפחות (כלל זה תקף גם אם הצוואה נערכה בפני שני עדים או יותר).

ציווי בצוואה חדשה

במידה ואדם רוצה לבטל צוואה ישנה הוא יכול להורות על כך בצוואתו החדשה. על מנת שהצוואה החדשה תבטל את הצוואה הישנה יש להורות על כך במפורש כדי להבהיר את העובדה שהצוואה החדשה היא התקפה והמכריעה בין השניים.

השמדת הירושה הישנה

אפשרות נוספת לביטול צוואה ישנה היא השמדת כל העותקים הפיזיים הקיימים מאותה הצוואה. במידה והפקדתם את צוואתכם אצל הרשם לענייני ירושה חלות תקנות מיוחדות על מנת להבטיח את השמדת הירושה הישנה.

 

צו קיום ירושה VS ביטול צוואה

יש לשים לב לכך שמאמר זה עוסק בביטול צוואה על ידי אדם בעודו בחיים ולא בביטול צו ביטול ירושה, מקרה בו אחד היורשים רוצה לבטל את קיום הצוואה לאחר מותו של המנוח. מקרה כזה בו אחד היורשים טוען שאין לקיים את הירושה הוא הליך אחר בעל אופי משפטי אחר ואינו נוגע לעניינים הנידונים במאמר הזה.

 

ביטול מקצת (חלק) הירושה

במידה וישנו חלק מהצוואה שאינו מוסרי או שבלתי אפשרי לקיים אותו סעיף 38 בחוק קובע כי אותו החלק יבוטל. דוגמא לסעיף שאינו מוסרי ועל כן עלול להיות מבוטל הוא למשל תנאי שאינו מוסרי – במידה והבן יתגרש מאשתו הוא יוכל לרשת את הדירה. תנאי שכזה איננו מוסרי ולכן החלק בצוואה הנוגע אליו יבוטל. חלקיה האחרים של הצוואה תקינים ולכן יקוימו כפי שנכתב בצוואה. בבואנו לערוך צוואה כדאי שנהיה מודעים לכל התנאים והסעיפים שעלולים להביא לביטולה ומומלץ להתייעץ עם משרד עורכי דין מנוסה ומהימן בענייני צוואות וירושות.

 

ביטול על ידי בית משפט

החוק קובע כי גם בית המשפט יכול לבטל את צוואתו של אדם. בית המשפט יוציא כתב פסילה לצוואה הקיימת דבר שיגרום לצוואה לחדול מלהתקיים. לאחר ביטול של בית המשפט לא יהיה ניתן להוציא צו קיום צוואה לאותה צוואה והדבר יגרום לכך שלצוואה לא תהיה משמעות משפטית לאחר מותו של המנוח.

ביטול צוואה על ידי נוטריון

נוטריון מוסמך יכול לבטל את צוואתכם בשני דרכים. ראשית הוא יכול לערוך עבורכם צוואה חדשה שמורה על ביטול הצוואה הישנה. שנית, הוא יכול לבטל את הצוואה הישנה על ידי אימות מסמך שנכתב על ידכם ומבטל את הוראות הצוואה הישנה. פניה לנוטריון מהימן יכולה לחסוך זמן וכסף רב ולהוציא לפועל בצורה המיטבית את רצונותיכם בנוגע לצוואתכם.

 

ביטול צוואה שהופקדה אצל רשם הירושות

פעמים רבות לאחר עריכת צוואה מפקידים אותה בידי רשם הירושות כדי שיפנה ליורשים לאחר מותו במטרה לקיים את הצוואה. עריכת צוואה חדשה אצל נוטריון או ביטול על ידי בית משפט אמורים לבטל את תוקפה של הצוואה הישנה אבל לעיתים כאשר הצוואה מופקדת בידי רשם הירושות הדבר פותח פתח לתקיפת תוקפה של הצוואה.

לכן, בתהליך ביטול הצוואה מומלץ לפנות גם לרשם הירושות במטרה למשוך את הצוואה ולייצר סטטוס משפטי יציב לצוואה החדשה.

 

ביטל צוואה בתצהיר וביטול צוואה הדדית

שני עניינים נוספים בביטול צוואות הם ביטול צוואה בתצהיר וביטול צוואה הדדית. כפי שנכתב בתחילת המאמר ניתן להצהיר בפני עדים על ביטולה של הצוואה אך ביטול מעין זה עלול להיות מותקף לעיתים קרובות ורצוי להימנע ממנו.

בנוסף החל משנת 2005 החוק דן בביטול צוואה הדדית בין בני זוג. החוק מנחה כיצד ניתן לבטל צוואה הדדית בחיים או לאחר פטירת בן הזוג. במידה וזהו אכן מצבכם מומלץ לפנות להתייעצות עם משרד עקראוי מזרחי ושות'.

 

סיכום

צוואות הן עניין חשוב ומשמעותי הן למנוח והן ליורשיו. על מנת לבטל צוואה ניתן לפנות לנוטריון, לבית המשפט או לרשם הירושות. ביטול הירושה באופן נכון ומקצועי ייצור עבור הצוואה החדשה שלכם סטטוס משפטי יציב וצוואה שלא יהיה ניתן לתקוף. במשרד עקראוי מזרחי ושות' אנו עורכים צוואות באופן מקצועי כבר במשך שנים רבות ונשמח לסייע בכל שירות או שאלה.

במשרד עורכי הדין עקראוי את מזרח ושות' מתמחים במתן שירות מקצועי והוגן לגבי ירושות וצוואות. המשרד מתמחה בכל הרבדים השונים של חוקי הירושות הצוואות והעיזבונות ומעניק שירות אמין ומקצועי תוך שימוש בניסיון של שנים רבות. פנייה אל עורך דין צוואות וירושות בכל נושא שקשור לצוואות וירושות יכול להיות צעד חשוב שיחסוך זמן וכסף רב לכל הצדדים המעורבים.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן