ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

הסתלקות מירושה

פטירה של אדם קרוב היא דבר מטלטל. וכאשר אתם קשורים לירושה שלו, הטלטלה גדולה פי כמה. כאשר נגרמים סכסוכי ירושה, מריבות, סתם רצון פנימי או שלל סיבות מגוונות – פעמים רבות אחד היורשים מחליט כי הוא אינו רוצה לקחת חלק בירושה, ומבחינתו הוא יכול להיות שלא במעמד של יורש, מה שאומר שהוא מסתלק מן הירושה וכבר אינו לוקח בה חלק כלל. איך מבצעים זאת? מה כולל התהליך? כל מה שרציתם לשאול על הסתלקות מירושה ולא היה לכם את מי לשאול, כעת המאמר שלפניכם.

הסתלקות מירושה - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

מה זה בכלל ירושה?

כאשר אדם מסתלק לעולמו בפתע פתאום ללא הכנה מראש, או לחילופין כאשר הוא מסתלק לעולמו אך הוא לא הכין צוואה טרם מותו. מדינת ישראל מעניקה על ידי מערכת המשפט, ירושה של נכסיו בהתאם לצו הירושה אשר כולל חלוקה של הנכסים בין הילדים לבין בן או בת הזוג של הנפטר או הנפטרת. מה שאומר שהנכסים של המנוח מתחלקים בין הילדים של המנוח לבין בת הזוג שלו, על פי צו הירושה שניתן על ידי בית המשפט עקב אי קיום צוואה מעת הנפטר, אשר הייתה יכולה להעיד לו הייתה קיימת, מה היה רצונו האמיתי של הנפטר לגבי חלוקת הירושה שלו בין קרובי משפחתו השונים.

 

מי נכלל בכלל יורש?

יורש הוא כל מי שנכלל תחת ההגדרה של יורש אשר נכלל בחוק. בדרך כלל באופן סטנדרטי יורש הוא בן או בת הזוג של המנוח או המנוח, והילדים שלו, כאשר החוק מתייחס לילדים מאומצים כמו לילדים ביולוגים. פעמים רבות, צו הירושה שמתייחס לכל היורשים, מתקבל על כלל היורשים בשביעות רצון מלאה, והירושה מתחלקת באופן שווה בין היורשים כאשר מחצית מן הסכום הולכת לבן או בת הזוג של המנוח או המנוחה, והמחצית הנוספת של ירושה מתחלקת בין כל הילדים.

 

הסתלקות מעיזבון לטובת אב או אם

פעמים רבות, ובעיקר כאשר האדם שנפטר אינו מבוגר מידי, הילדים מגיעים לכלל החלטה משותפת, אשר נוקטת בהעברת כל סכום הירושה לאביו או לאימם שנותרו בחיים, על מנת שהללו יוכלו להתבסס מבחינה כלכלית ולקבל עצמאות כמו גם רמת חיים שתאפשר להם להתמודד עם האובדן והבדידות ולהמשיך בשגרה. במקרה זה, מה שנדרש מן הילדים הוא להגיש הסתלקות מירושה, על מנת שכל הזכויות של הירושה יעברו באופן אוטומטי להורה שנשאר בחיים.

 

הסתלקות מעיזבון לצורך חיסכון במס

סיבה נוספת שגורמת לאחד מן היורשים לרצות להסתלק מן הירושה – היא עקב רצון לחסוך במיסים בהווה או בעתיד שעלולים להידרש מהם בעקבות קבלת הירושה. בדרך כלל כאשר מדובר על הסתלקות מירושה לצורך חיסכון במס, יהיה מדובר על מס מקרקעין או בעלות בדירה. ומדוע? עקב עליית מחירי הדירות במדינת ישראל, כל בן אדם אשר ברשותו נכס נוסף מדירת המגורים שלו, נדרש למס רכישה בעת שהוא קונה נכס אשר כיוון שהוא נכס שני הוא נקרא נכס להשקעה. מס הרכישה יכול לטפס לסכומים גבוהים מאד, וכאשר השווי של הנכס בירושה הוא נמוך למדי, פעמים רבות ההעדפה תהיה להסתלק מן הזכויות בנכס וכך למנוע מס רכישה עתידי שעלול לעלות בסכומו על הערך של החלק בירושה. חשוב לדעת שבמקרים כאלה, עורך דין מקצועי יוכל לכוון אתכם לדרכים נוספות אשר יאפשרו לכם גם לקבל מן הירושה וגם לרכוש דירה נוספת מבלי לשלם מס שבח, אך בכל אופן תמיד קיימת האופציה של הסתלקות מן הירושה לצורך החיסכון במס המקרקעין.

 

הסתלקות מעיזבון עקב חובות המוריש

סיבה שכיחה נוספת להסתלקות מירושה, היא בעקבות חובות שהיו למוריש, ואשר היורש נוטל בהם חלק. חשוב להבין שירושה כוללת בדרך כלל דברים טובים, אך במקביל היא יכולה להכיל בתוכה גם דברים פחות נעימים כמו חובות של המוריש.

אמנם, כמובן שהיורשים אינם נדרשים לשלם את החוב מכיסם הפרטי, אך פעמים רבות גובה הירושה שהיורש יקבל, יתקזז עם החוב של המוריש ויותר אותו ללא פרוטה של ירושה. או לחילופין הסכום של החוב יתקזז עם רוב סכום הירושה שמקבל היורש, אך אין לו כל רצון להתעסק בכל התהליך שדורש כיסוי החובות, ולכן הוא מעדיף לוותר על זכויותיו בירושה ולא להיכנס לכל הסאגה של תשלומי החובות של המוריש. בהסתלקות הירושה, היורש אינו נושא בירושה לטוב ולמוטב, וכך הוא לא מקבל דבר מן הירושה, אך במקביל הוא אינו נדרש לשלם את החובות שנותרו למריש מכספי הירושה שלו.

מתי יש להגיש את ההסתלקות מן הירושה

כדי להכניס את ההסתלקות מהירושה לתוקף, ואף לקבל אישור מבית המשפט על ההסתלקות מהעיזבון, חשוב לבצע את הגשת הבקשה להסתלקות הירושה בתזמון הנכון. הרגע הנכון להגשת הבקשה הוא לאחר פטירת המוריש וצו הירושה או הצוואה, אך לפני שהירושה חולקה בפועל, כיוון שלא ניתן להפוך לסטטוס של 'לא יורשים' לאחר שכבר קיבלו חלק בירושה.

מה ההשלכות של ההסתלקות מהירושה

כמו לכל דבר, גם הסתלקות לירושה טומנת בתוכה השלכות שיש לבחון אותם מראש. חשוב לדעת, שאדם אשר מסתלק מירושה ומקבל על כך אישור בבית משפט, לא יכול להפוך ליורש שוב. ויותר מכך, במקרה בו יש לו השגה על הצוואה או על צו הירושה שנרבע על ידי בית המשפט – הוא לא יכול לבצע שום דבר בנוגע לכך כיוון שחוקית הוא לא נקרא יורש, ולכן הוא לא יכול להשפיע על הצוואה או על צו הירושה.

האם יש צורך להסביר את הרצון העומד מאחורי ההסתלקות מירושה

עקרונית, על פי החוק אדם יכול להסתלק מיורשה רק כי מתחשק לו, והוא אינו חייב לפרט את הסיבה שגרמה לו לרצות ואף לבצע בפועל את ההסתלקות שלו מן הירושה.

אך המגמה ההולכת והרווחת בשנים האחרונות – כן כוללת תחקור ותשאול של השופטים על הגורמים שהובילו את המסתלק מן הירושה לבחור את ההסתלקות מן הירושה על מנת לוודא כי כוונותיו תמימות ואינן עלולות לגרום לנזק או להתחמקות מחובות שונים.

איך מבצעים הסתלקות מירושה בפועל?

כדי להסתלק מן הירושה, יש להתחיל בתהליך על ידי הגשת בקשה להסתלקות מירושה לרשם לענייני ירושה, או לחילופין לבית המשפט לענייני משפחה אשר עיזבון המוריש נמצא ברשותו.

אל הבקשה להסתלקות מירושה, יש להוסיף תצהיר הסתלקות אשר כולל את הפרטים האישיים המעידים את ומאמתים את נכונות פרטי מגיש ההסתלקות. לאחר קבלת הבקשה להסתלקות ירושה בצירוף תצהיר ההסתלקות, רשם הירושות יבחן את התצהיר והבקשה, ובמקרה בו הוא יאשר אותם – הוא יתקן את צו הירושה באופן בו זכויותיו של המסתלק מן הירושה לא יהיו כלולים בתוך הירושה והם ימחקו ממנה. חשוב מאד! כדי להצליח בתהליך של הסתלקות מירושה ולמנוע עוגמת נפש ובירוקרטיה מיותרת, יש להיעזר בשירותיו של עורך דין המומחה בענייני ירושות וצוואות, על מנת להגיע להצלחה בהסתלקות מהירושה.

לסיכום: סילוק מירושה מבצעים רק על ידי עורך דין צוואות וירושות – עו"ד עקראוי את מזרחי ושות'

אם גם אתם רוצים להגיש בקשה להסתלקות מצווה בעקבות הגורמים השונים, ההמלצה היא לקבל ליווי מקצועי מאת משרד עו"ד עקראוי את מזרחי ושות' אשר כבר הוביל מאות קליינטים להצלחה משפטית בענייני הירושה.

 

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן