ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

הגשת התנגדות לצוואה

מרגישים שהצוואה לא הוגנת? אולי הצוואה נראית לכם חשודה? תמיד קיימת האופציה של הגשת התנגדות לצוואה, אשר מעמידה בסימן שאלה את כל קיום הצוואה ומאפשרת דיון בבית המשפט, אשר מציף את קיום הצוואה ומאתר עילות לביטולה או שינויה. רוצים לדעת כיצד מתבצע התהליך של הגשת התנגדות לצוואה? המאמר המקצועי הבא מיועד במיוחד עבורכם!

הגשת התנגדות לצוואה - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

מהי התנגדות לצוואה

מידי חודש, עוברים אצל עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי ושות', עשרות תיקים שנוגעים לצוואות וקיומן, כאשר חלקם עוסקים בהגשת התנגדות לצוואה. ההתנגדות לצוואה מערערת את יסוד נכונות הצוואה, ומציבה את הצוואה בסימן שאלה. לעיתים, בעזרת ההתנגדות לצוואה ניתן לבטל את התוקף שלה מבחינה משפטית וליצור לה תמהיל שונה לחלוטין.

 

מתי ניתן להגיש התנגדות לצוואה?

על פי הקבוע בחוק, ניתן להגיש התנגדות לצוואה תוך שבועיים ממועד הבקשה לפרסום הצוואה, אשר מפורסם בעיתונים יומיים על ידי הרשם לענייני ירושה. ההתנגדות לא יכולה להיות מוגשת מעבר לתקופה הקבועה בחוק, אלא אם כן קרה מקרה חריג שמנע מהקשור בעניין להגיש התנגדות על הצוואה שפורסמה.

 

למי יש להגיש את ההתנגדות לצוואה?

ההתנגדות לצוואה חייבת להיות מוגשת במספר עותקים, על ידי עורך הדין שמלווה את מתנגד הצוואה. העותקים יוגשו לכל הנוגעים בדבר, וכן לבית המשפט, בעלי הדין ועורך הדין שמייצג את מקבלי הצוואה. במקרי הצורך, העותקים המנומקים של ההתנגדות לצוואה, יידרשו להצגה גם בפני התובע המשפטי או גופים משפטיים רלוונטיים.

 

מי יכול להגיש התנגדות לצוואה?

לא כל אחד יכול להגיש התנגדות לצוואה, סתם כי מתחשק לו. למעשה, כדי להגיש התנגדות לצוואה, על המגיש להיות 'מעוניין בדבר', כלומר אדם שיש לו אינטרס כלכלי או אישי בשינוי הצוואה. בדרך כלל, אלה אשר מגישים התנגדות לצוואה, הם קרובי משפחה או ידידים, אשר היו בטוחים כי גם הם יקבלו חלק בצוואה, אך הם מתפלאים לגלות כי הם כלל לא נלקחים בחשבון, או שהם נלקחים בחשבון אך בצורה אחרת ממה שתכננו מלכתחילה.

 

תהליך ההתנגדות לצוואה

בשלב הראשון של ההתנגדות לצוואה, יש להגיש בקשה לרשם הירושות. לאחר שתבוצע ההשגה על הצוואה, רשם הירושות יעביר את הבקשה להתנגדות הצוואה לבית המשפט לענייני משפחה, בדרך כלל זה שקרוב למקום מגוריו של המנוח. בשלב זה, יקבל הצד היורש הודעה על כך, שיש השגה על קיום הצוואה, וכי הוא מוזמן לדיון משותף בבית המשפט, כקדם דיון למשפט עצמו.

 

העילות המקובלות להגשת התנגדות לצוואה

כדי להגיש התנגדות משפטית לצוואה, חשוב שתהיינה קיימות עילות מספקות לעצם הגשת ההתנגדות. ישנם עילות משפטיות המפורטות בחוק, אשר הן אלה שמאפשרות בסופו של דבר הגשה של התנגדות לצוואה, כאשר עורך דין טוב ידע לעשות את השימוש הנכון בעילות הקבועות בחוק, לטובת התובע ומגיש ההתנגדות לצוואה.

 

עילת האי כשירות לצוות

התנגדות לצוואה יכולה להיות נובעת, מתוך מסקנה כי בעל הצוואה, לא היה כשיר לחתימה בעת חתימתו על הצוואה. היא הכשירות יכולה להיות מבחינה רגשית, רפואית או פסיכיאטרית, ולעיתים תידרש חוות דעת מקצועי, אשר תוכל לאושש את אי הכשירות של בעל הצוואה, בעת שהוא חתם על הצוואה שעליה מוגשת ההתנגדות.

 

ביצוע צוואה בכפייה

כאשר יש חשד כי הצוואה בוצעה תחת כפייה או לחץ, של היורש אשר כתוב בצוואה או של אי מי הבא מכוחו, ניתן להגיש ערעור והתנגדות על הצוואה. ניתן להוכיח את הכפייה בעזרת כלים ואלמנטים שונים, כאשר גם במקרה כזה לעיתים חוות דעת מקצועית, תוכל לתת אבחנה האם הצוואה נכתבה בחופשיות משוחררת, או לחילופין תחת לחץ וכפייה.

 

צוואה בלתי חוקית או בלתי מוסרית

כאשר הצוואה כוללת בתוכה, סעיפים אשר אינם חוקיים, אינם מוסריים, או כאלה שנוגדים את הערכים של יורש הצוואה, ניתן להעלות את קיום הצוואה לדיון משפטי. בדרך כלל הסעיפים הבלתי ראויים לא יהיו ברי חיוב, כיוון שהחוק עולה על קיום הצוואה, אך בכל מקרה יש להגיש התנגדות כדי לאפשר את אי קיום הצוואה.

 

טעות סופר בעת עריכת הצוואה

לעיתים, עולה החשד, שהטעות היא לא בדברי המצווה, או לחילופין בלחץ וכפייה בהם היה נתון, אלא בטעות סופר שנכתבה בתום לב. טעויות אנוש בכתיבת צוואה, יכולות להיות בעלות השלכה מרובה על כל מהלך הירושה, ולכן, כאשר עולה החשש כי כוונותיו של המצווה היו שונות ממה שכתב בפועל, וניתן לדון על כך בתהליך ההתנגדות לצוואה.

 

צוואה מאוחרת יותר שנכתבה

אחת מהסיבות לקיום צוואה, היא העובדה שהצוואה שעומדת לקיום היא זאת שנכתבה אחרונה, ולכן היא משקפת את רצונו האחרון של הנפטר. במקרה בו ניתן להוכיח כי צוואה זו לא נכתבה אחרונה, או כי רצונו האחרון של המנוח היה שונה, ניתן להגיש את ההתנגדות לצוואה, עקב העילה שהצוואה אינה מגלמת את רצונו האמיתי והאחרון של המנוח.

 

עילות נוספות להגשת התנגדות לצוואה

קיימות עילות נוספות, שמאפשרות הגשת התנגדות לצוואה, כמו: צוואה סתומה או כזו שאינה מובנת, ביטול של הצוואה על ידי בעל הצוואה, צוואה שנכתבה לטובת העדים שהיו מעורבים בתהליך כתיבת הצוואה, צוואה שאיננה ניתנת לקיום מעשי, ועילות נוספות. ככלל, כל מה יכול להוכיח כי מה שכתוב בצוואה אינו משקף את רצונו האמיתי של בעליה, יכול לשמש כעילה משפטית לצורך הגשת התנגדות לצוואה.

 

המסמכים הנדרשים לצורך הבקשה להתנגדות הצוואה

ההתנגדות לצוואה כוללת עימה הליך בירוקרטי ארוך טווח. בין המסמכים שיהיה עליכם להגיש לעורך הדין לצורך הגשת ההתנגדות: שם ותעודת זהות שלכם, שם ותעודת זהות של המנוח, שמות ופרטי תעודת זהות של כל המעורבים בירושת הצוואה ועוד. יחד עם מסמכים אלה, יש להגיש את ההתנגדות עצמה, כמו גם האסמכתאות התומכות בה.

 

השגת התנגדות לצוואה

לעיתים ההתנגדות לצוואה תגיע אכן לבית המשפט, ולאחר דיונים ארוכים שכוללים עורכי דין, הן מהצד התובע והן מהצד הנתבע, תושג הכרעה על הצוואה, אשר מתחשבת בתביעה של מגיש ההתנגדות על הצוואה. במקרה כזה, הצוואה תקבל הכרעה משפטית, והשופט הוא זה שיפסוק את מהלך הירושה בהתאם לחוות דעתו.

 

השגת התנגדות לצוואה באמצעות גישור

לעיתים, ההישג הגדול של התנגדות לצוואה, מושג דווקא מחוץ לכותלי בית המשפט, בעזרת גישור מקצועי. הגישור מחליף את פסיקת הדין, והוא מאפשר לשני הצדדים – התובע והנתבע כאחד, להגיע להסכמה משותפת על כל מערך הירושה, מבלי שעל בית המשפט יהיה להתערב בהחלטת שתי הצדדים שכבר הגיעו להסכמה.

 

התנגדות לצוואות מגישים רק על ידי עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי ושות'

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי ושות', ילווה אתכם לאורך כל התהליך של הגשת ההתנגדות לצוואה, כאשר בכל עת תקבלו מענה מקצועי, שישים את טובתכם האישית והכלכלית במרכז. עורך הדין ישיג עבורכם את מיטב התנאים שניתן להשיג בהתנגדות שלכם לתוואה.

 

לסיכום

הגשת התנגדות לצוואה, מתאפשרת על פי חוק, רק בעת שקיימות עילות משפטיות שמצדיקות את הגשת ההתנגדות לצוואה. את תהליך ההתנגדות לצוואה, מלווה עורך דין מוסמך, אשר הוא זה שמבטיח כי כל המהלך המשפטי יתנהל על הצד הטוב ביותר עבור המיוצג שלו.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן