ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

איך מסדירים במסגרת הסכמי ממון נושאים שלאחר הפטירה

העולם שלנו מלא באנשים ויש שיאמרו אפילו, שהאנושות הגיעה לקצה יכולת הקיבול שלה אולם, חשוב מאוד לזכור, כל אדם הוא עולם ומלואו.

איך מסדירים במסגרת הסכמי ממון נושאים שלאחר הפטירה - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

לכל אדם סיפור משלו, דרך מסוימת להתבונן על החיים ומכלול בחירות שקיבל לאורך השנים. למרות שאנו בני אדם שונים, חלק מבני האדם, למרות שאינם מכירים האחד את השני, מבצעים בחירות דומות, חולקים דעות דומות וחושבים בצורה די דומה ולפיכך, אנשים שונים בוחרים את אותם מקצועות ואולי גם מקומות עבודה, מכיוון שהם תואמים את ערכי המוסר שלהם ולעיתים, הם פשוט בוחרים האחד את השני. הדבר נכון גם כשמדברים אודות חתימה על הסכמים כאלה ואחרים.

הסכמי ממון

אחת הסיבות שמביאות את אחד מבני הזוג לרצות לערוך ולחתום הסכם ממון לפני הנישואים היא, הרצון להסדיר מראש את האופן בו יטופלו ענייני הרכוש, שכל אחד מבני הזוג מביא לתוך המערכת הזוגית לרבות, הרכוש שייצברו במשותף במהלך השנים של החיים המשותפים.

אולם, האם הסכם ממון נותן מענה לנושאי רכוש וקניין לאחר הפטירה של אחד מבני הזוג?

ההיגיון שמאחורי הסכמי הממון בין בני זוג

הסכם ממון הנו הסכם ששני בני זוג מחליטים לערוך בניהם, על פי רוב, לפני שהם נכנסים תחת ברית הנישואין, וגם במקרים בהם בחרו שלא להתחתן ולחיות יחד כידועים בציבור.

הסכמי ממון מבטאים את רצונו של כל אחד מבני הזוג והן, את רצונם המשותף, בכל הקשור לנושאי רכוש וממון, נכסים וקניין משותפים ופרטיים, שכל אחד מהם הביא לתוך המערכת הזוגית.

הסכם ממון מעגן, בין השאר, נושאים כגון מי יקבל מה במקרה של גירושין או פטירה של אחד מבני הזוג. כמו כן, הסכם ממון מגדיר את הרכוש המשותף השייך לשני בני הזוג כלומר, הרכוש שצברו במהלך חייהם המשותפים, רכוש זה יחולק כמובן באופן שווה בין בני הזוג במקרה של פרידה.

הסדרת נושאים של אחרי הפטירה במסגרת הסכם ממון

מדובר בנושא שמייצר מחלוקת גדולה מכיוון שגם הסכמי ממון, המנוסחים בקפידה, מפורטים ומדויקים ככל שיהיו, יכולים להגדיר את אורח החיים הכלכלי של בני הזוג, כל עוד שניהם בחיים. ניתן אמנם לנסות ולשלב בהסכם הממון, נושאים המתייחסים לנושאים שלאחר הפטירה אולם, ישנם תקדימים המראים, שברגע האמת, התייחסויות אלה תהיינה חסרות ערך משפטי, הלכה למעשה.

הביטול האפשרי של הגדרות היום שאחרי הפטירה בהסכמי ממון

חוק הירושה הישראלי אינו משאיר הרבה מקום לשאלות והוא מגדיר היטב את הנוהל שיש לבצע, לאחר שאדם הולך מן העולם. החוק מתייחס כמובן לנושאים כמו העברת הרכוש, הממון והנכסים של הנפטר. מה שמאפשר העברת רכוש מסודרת ומדויקת הוא מסמך הצוואה, שעל כל אדם להכין לעצמו במטרה למנוע בעיות ביום שאחרי.

זה המקום לציין, הסכמי ממון אמנם מהווים פתרון מקובל וטוב לבני זוג שחולקים חיים משותפים ומבקשים להסדיר את נושאי הרכוש הפרטי והמשותף למקרה של פרידה. אולם, כפי הנראה, לא יהיה לו תוקף משפטי ממשי, על פיו תתבצע חלוקת רכוש במקרה של פטירת אחד מבני הזוג אלא, במידה וקיימת צוואה חתומה כדין של הנפטר, התואמת את הכתוב בהסכם הממון.

החשיבות הגדולה של הצוואה

הסכמי ממון, בכל הקשור למעמדו של ההון הפרטי לאחר מקרה פטירה, אינם עומדים במבחן המציאות ללא צוואה ערוכה וחתומה כחוק.

במרבית המקרים, חוק הירושה יגבר על כל הסכם חתום אחר, מכיוון שהוא מגדיר את הצוואה שהשאיר אחריו הנפטר, כמסמך הבלעדי הכולל את ההוראות המדויקות שניסח והגדיר עורך דין הנפטר, ליום שבו יעזוב מרשו את העולם.

הקשר בין הסכמי ממון והסדרת נושאים שלאחר הפטירה

הסכם ממון הוא דבר מצוין והוא מייצר סדר מיטיב, בעיקר אודות ההון האישי שמביא כל אחד מבני הזוג אל תוך המערכת הזוגית. הסכם הממון מאפשר לכל בן זוג, לשמור על נכסיו הפרטיים כשלו ורק שלו, במקרה ומערכת היחסים תגיע לסיומה לפני שאחד מבני הזוג ילך לעולמו.

אולם, כפי שצוין קודם לכן, במידה ובני זוג ערכו הסכם ממון שבו הוגדר מה שייך למי, הן במקרה של פרידה מוקדמת, והן במקרה של פטירת אחד מבני הזוג, ובשל כך בחרו בני הזוג שלא להכין צוואה, עלול להיווצר מצב, בסבירות גבוהה מאוד, שבמידה וכל בן זוג נתן הוראה שבמקרה של מוות, בן הזוג השני יקבל את ממונו הפרטי של השני, בזמן אמת, חוק הירושה יגבר על הוראות הסכם הממון.

צוואה ערוכה וחתומה כמתחייב בחוק, הייתה שומרת ומעגנת את הוראות הסכם הממון כך שלחוק הירושה לא תהייה רלוונטיות.

האם קיימים מצבים בהם הסכם הממון בכל זאת ייקבע?

על פניו, להסכם הממון לא יהיה תוקף משפטי בהיעדר צוואה אולם, במקרים מסוימים מאוד, יכול בית משפט, במידה והדבר יגיע לפתחו, לקבוע אחרת, לנוכח הנסיבות של המקרה. בית המשפט יוכל להסתמך על פירושים משפטיים ותקדימים, שקבעו כי חוק מאוחר גובר על חוק מוקדם.

כלומר, חוק יחסי ממון בין בני זוג יגבר על חוק הירושה. כמו כן, יוכל בית המשפט לטעון, שחוק ספציפי גובר על חוק כללי משמע, חוק יחסי ממון הבא לידי ביטוי בהסכם ממון שחתמו עליו בני זוג, יגבר על חוק הירושה.

אל תכנסו לפלונטר ושכרו עורך דין מומחה

הסכמי ממון וצוואות עשויים להיות הסכמים מורכבים ולכלול פרטים רבים מאוד, אי לכך, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בעריכת הסכמי ממון, צוואות וירושות.

עורך דין מקצועי יביא לכך שיהיה לכם גם הסכם ממון וגם צוואה, ושיהיה בניהם קשר הדוק, המראה, מעבר לכל ספק, מה היה רצונו, של כל אחד מבני הזוג, בעודו צלול ואחראי למעשיו ודבריו, בכל הקשור להון האישי שלו. ניסוח מקצועי ומתואם של הסכם הממון והצוואה, יסייע בשמירה על הוראות כל אחד מבני הזוג.

ההבדל בין הסכם ממון לצוואה

הסכם ממון הוא למעשה חוזה בין שני בני זוג, המתייחס לחלוקת הרכוש במקרה של פרידה. לעומת זאת, צוואה היא מסמך משפטי המעגן את הוראותיו של אדם, המתאר באופן מדויק למי הוא מבקש להעביר כל נכס או ממון שברשותו, לאחר מותו. הסכם הממון קיים כדי למנוע השתלטות של אחד מבני הזוג, על נכסיו של האחר.

כלומר, במקרה של פרידה או פטירה, זכויותיו הממוניות תשארנה בידיו או בידי ילדיו. בצוואה לעומת זאת, קיים פרוט מדויק אודות למי מבקש הנפטר להעביר את ממונו (כספיו הנזילים ונכסיו העומדים). מדוע אם כך צריך הסכם ממוני? מכיוון שצוואה דואגת אך ורק לנכסיו של המנוח ולכן, בהיעדר הסכם ממון בתוקף, לבן הזוג תהיה דרישה לקבל מחצית מנכסיו. על עניין זה יכול להגן הסכם ממון חזק וברור.

ביטוחים וזכויות פנסיוניות

אז הבנו שחשוב לערוך הסכם ממון יחד עם צוואה, שניהם יחד, יגנו עליכם לאורך כל שנות חייכם וגם, לאחר מותכם. בנוסף, חשוב להיות מודעים לביטוחים קיימים ולזכויות פנסיוניות רשומות של הנפטר.

זכויות אלה יועברו לאנשים שתבחרו ומצוינים במסמך הצוואה שהכנתם באמצעות עורך הדין שלכם. חשוב מאוד לזכור, על הצוואה להכיל את כל האלמנטים שברשותכם, שיש להם שווי כספי, על מנת שלא יוכלו להתעורר וויכוחים בין בני משפחה שונים, אודות מה שהם חושבים שמגיע להם.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן