ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

הסכם חלוקת עיזבון

במאמר הבא תקבלו מידע על הסכם חלוקת עיזבון. לאחר פטירת המוריש, נכסיו יחולקו בהתאם לצוואה שהשאיר. במידה ולא השאיר צוואה נכסיו יחלקו בהתאם לחוק הירושה.

חוק הירושה מכיל בתוכו אפשרות להסדר נוסף, סעיף 111(ג) לחוק מאפשר עריכת הסכם חלוקת עיזבון.

הסעיף בעצם מתיר חריגה מהקבוע בצוואת הנפטר ומחוק הירושה ולחלק באמצעות ההסכם את נכסי המוריש בדרך שונה מהצוואה או מהחוק.  נושא זה הינו נושא רגיש במיוחד, פטירת קרובים הינה נושא קשה וכאוב ועל כן אף אם ישנם פערים קטנים בין הצדדים, המטענים הרגשיים השונים עלולים לגרום לכך שהמצב יחמיר במהירות.

הסכם חלוקת עיזבון - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

לצערנו, פעמים רבות פטירת הקרוב גורמת לסכסוכי ירושה שעשויים להמשיך שנים קדימה. על כן בטרם אתם פונים למסלול זה עליכם לוודא באמצעות ייעוץ מקצועי כי עריכת הסכם חלוקת עיזבון היא חלק מהמסלול הנכון עבורכם.

תנאים לעריכת הסכם חלוקת עיזבון:

  1. ניסוח ההסכם יבוצע בידי היורשים עצמם או בידי מנהל העיזבון במידה ויש.
  2. ההסכם יכול להתייחס לכל העיזבון אך הוא גם יכול להתייחס לחלקים בודדים ממנו. למשל: ניתן לכתוב הסכם ירושה שיתייחס רק לביתו של המוריש.
  3. רק יורש בהתאם לחוק יכול להיות צד להסכם. מעמדו כיורש יכול לנבוע מתוקף הצוואה או מתוקף חוק הירושה.
  4. ההסכם נכנס לתוקף ברגע החתימה.
  5. על כלל היורשים להסכים להסכם או לחילופין על בית המשפט לאשר את ההסכם.

מתי מומלץ לעשות הסכם חלוקת עיזבון?

ככלל עליכם לפנות למסלול של הסכם חלוקת עזבון כאשר היורשים חושבים שיש לחלק מחדש את הירושה. לרוב, צורך כזה עולה כאשר ישנו רצון להעביר נכס מסוים בין היורשים.

ישנן מספר סיבות שיורשים יהיו מעוניינים לחלק נכס : סיבה אחת לרצון כזה תהיה שפעמים רבות נקבעת בעלות משותפת על נכס. בעלות משותפת עלולה ליצור מחלוקות, למשל: האם להשכיר את הנכס או להתגורר בו, תדירות השיפוצים, אופן חלוקת החדרים וכו…  ועל כן לרוב היורשים ירצו לחלק את הירושה באופן כזה שאחד מהיורשים יחזיק בנכס.

סיבה שנייה שמהווה שיקול משמעותי לטובת הסכם חלוקת עיזבון היא שיקולי מס. כאשר אתם מוכרים בית אתם מחויבים לשלם מיסים שונים : מס מקרקעין, מס שבח ומיסים נוספים.

בעריכת הסכם חלוקת עיזבון הנכס נחשב כנכס שהתקבל בירושה ועל כן אינו חייב במס שבח. בנוסף, באמצעות הסכם חלוקת ירושה ניתן לתכנן מס באופן אופטימלי ולהימנע מתשלום שאינו נחוץ. סיבה שלישית לרצון לחלוקה מחדש של הנכסים תהיה שלאותו נכס יש ערך שונה אצל יורשים שונים. דוגמא לכך תהיה מכונית של מוריש. סעיף 11 לחוק הירושה תשכ״ה-1965 קובע כי מכונית המוריש תעבור לבן זוג.

במקרה בו בת זוג המוריש חסרת רישיון נהיגה ככל הנראה היא תעדיף להעביר את המכונית לאחד מהיורשים האחרים בתמורה לחלק גדול יותר מכספי הירושה.

סיבה אחרונה תהיה סיבה רגשית, לעיתים אחד היורשים מרגיש מקופח על ידי הצוואה או החוק. ההסכם נותן הזדמנות ליורשים להשיב את שלום הבית למשפחה.

 

כיצד ניתן לעשות הסכם חלוקת העיזבון:

ראשית עליכם לפנות אל הרשם לענייני הירושה, הסיבה לכך היא שבסמכותו של הרשם להוציא צו קיום צוואה או צו ירושה. צווים אלו יאפשרו הכרה בכם כיורשים הזכאים לערוך הסכם חלוקת עיזבון. לאחר מכן על כל היורשים להיפגש אף אם ההסכם נוגע רק לחלקם. הסיבה לכך היא, שכפי שצוין כבר במאמר הסכם חלוקת עיזבון צריך להיערך בהסכמת כל היורשים.

ישנה חלופה למפגש של כל היורשים, היורשים שעורכים ביניהם את ההסכם יכולים ללכת לבית המשפט ולבקש כי ההסכם יקבל מעמד של פסק דין. העדיפות היא כמובן להפגש עם כלל היורשים. ראשית, משום שהפנייה לבית המשפט היא תהליך שעורך זמן וכרוך בתשלום אגרה ושנית משום שברגע שבית המשפט מכיר בהסכם חלוקת עיזבון ההסכם מקבל מעמד של פסק דין. ביטול חוזה אינו דבר פשוט כפי שיוסבר בהמשך המאמר, אולם, ביטול פסק דין של בית משפט ללא ערעור הוא בלתי אפשרי.

בין אם בחרתם ללכת לבית המשפט או להפגש עם שאר היורשים, מומלץ לפנות לליווי משפטי כבר בשלב זה במטרה לוודא שהחוזה לא יגרום לאי נעימות משפחתית או משפטית בעתיד.

לעיתים בעת עריכת ההסכם הצדדים מגלים שיש בינהם פערים בלתי ניתנים לגישור על אף הרצון לחלק מחדש את הנכסים. במקרה כזה אל תאמרו נואש, ניתן למנות מנהל עיזבון שיציע נוסח להסכם חלוקת העזבון, הקושי במקרה כזה הוא שמנהל חלוקת העיזבון יתן את הנוסח לבית המשפט. פעמים רבות, בית המשפט אישר נוסח של הסכם גם במקרים בהם חלק מהיורשים התנגדו להסכם.   לאחר חתימת ההסכם עליכם לפנות לרשויות השונות במטרה לדאוג שיקויים.

למשל: לאחר שהעברתם נכס בהסכם חלוקת ירושה עליכם לסור ללשכת רישום המקרקעין. הסיבה לכך היא שפנקס הטאבו ברשות המקרקעין הוא פנקס מחייב ורק לאחר רישום הבעלות בפנקס היורש שנקבע שיקבל את הנכס יהפוך לבעליו בפועל.

לרוב, היורשים מצרפים את הסכם חלוקת העיזבון לצו שהוציא הרשם לענייני ירושה ויעניקו אותו לאחראי על ביצוע העיזבון. בדרך זו האחראי על ביצוע העיזבון מקבל כובע נוסף של האחראי על ביצוע הסכם החלוקה.

ביטול הסכם חלוקת עיזבון.

הסכם חלוקת עיזבון הוא חוזה משפטי. על כן ברגע שהסכם כזה נכנס לתוקף חלים עליו ההגנות של דיני החוזים השמים את חופש החוזים במרכזם. לכן, במטרה לבטל הסכם חלוקת עיזבון עליכם להוכיח את אחת מעילות הביטול המופיעות בדיני החוזים : הפרה יסודית של ההסכם, ההסכם נחתם דרך כפייה או עושק, חוסר גמירת דעת וכו…

יש לציין כי לרוב תביעות אלו נדחות בשל הכלל לפיו ״חוזים יש לקיים״. אולם, ככל שאתם חושבים שיש סיכוי שתביעתכם לביטול ההסכם תתקבל עליכם לפעול מהר ככל האפשר.

בחלוף הזמן ההסכם יוצר מציאות חדשה : נכסים נרשמים בטאבו, כספים מחליפים ידיים וכו… במידה ותפנו אל בית המשפט בטרם השתנתה המציאות או שהיא השתנתה באופן מינורי גדלים סיכוייכם לקבל סעד. לכן, עדיף להקדים תרופה למכה ולנסח את ההסכם באופן מקצועי ומוקפד.

האם  יש צורך בעורך דין לצורך הסכם חלוקת עזבון?

כפי שהוזכר, הסכם חלוקת עיזבון הוא חוזה לכל דבר ועניין. על כן בדומה לכל חוזה ברגע שאתם מלווים בעורך דין אתם נהנים מרווח כפול גם עורך הדין יוודא שלא תעשו טעויות שעלולות לגרום למפח נפש וגם העורך דין ייצג את רצונכם בצורה הטובה ביותר כדי שתקבלו הסכם שנכון בשבילכם.

במטרה שתהליך ניסוח הסכם חלוקת העזבון יעבור בצורה חלקה ככל האפשר עליכם לוודא כי העורך דין שמלווה אתכם הוא עורך דין מקצועי ומנוסה . משרד עקראוי את מזרחי ושות׳ הוא משרד הבקיא בדיני ירושה.

אנו נעזור לכם להבין אם הסכם חלוקת עיזבון הוא המסלול הנכון בשבילכם, במידה ויוחלט שכן נעניק לכם גם ליווי משפטי מקיף. כאשר אתם מיוצגים על ידנו אתם יכולים להיות רגועים, תתקשרו אלינו וניתן לכם סיוע משפטי.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן