ימים: א -ו: 8:00-19:00 ויום ו': 8:00 - 12:00
לייעוץ חייגו עכשיו

052-8693401

בקשה לביטול צו קיום צוואה

בהתאם לחוק הירושה מי שרואה עצמו כנפגע מקיום צוואה רשאי להגיש בקשה לביטול צו קיום צוואה תוך שימוש בעילות שהוגדרו בחוק. את הבקשה יש להגיש לגורם שנתן את הצו ויש לפרט את הטענות או העובדות שבגינן מבוקש ביטול הצו. הבקשה תידון בהתאם לסעיף 72 לחוק הירושה המסמיך את בית המשפט לתקן או לבטל צו קיום לצוואה במידה ותוכח עילת הבקשה.

בקשה לביטול צו קיום צוואה - עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'

תנאים לקבלת הבקשה

הבקשה לרוב תידון בבית המשפט לענייני משפחה מלבד במקרים בהם הצדדים מבקשים שזו תידון בבית הדין הרבני. הערכאה הרלוונטית תבחן את מידת קיומם של שני תנאים מצטברים שהוגדרו בחוק לצורך עצם הדיון בבקשה. התנאי הראשון הוא שהובאה טענה או עובדה חדשה שלא הייתה בפני הרשם או הערכאה המשפטית הרלוונטית בעת מתן הצו.

התנאי המצטבר הנוסף הוא שאותה טענה או עובדה חדשה משנה את תוצאת ההליך. גם כאשר התשובה לשני התנאים הינה חיובית הערכאה המשפטית הדנה בתיק תבדוק אם המבקש היה יכול  להביא את המידע קודם למתן הצו והאם מועד הגשת בקשת ביטול צו לקיום צוואה הינו ההזדמנות הראשונה שהייתה למגיש הבקשה להביא את המידע הנ"ל בפני הרשם או בית המשפט.

הנושאים הנבדקים על ידי בית המשפט בבואו לדון בנושא כוללים:

  • פגיעה אפשרית בצדדים שלישיים כתוצאה מביטול צו קיום הצוואה
  • שימוש לרעה בהליך המשפטי
  • מידת תום הלב של מגיש הבקשה
  • מידת השיהוי בהגשת בקשה לביטול צו קיום צוואה
  • מידת ההיגיון העומדת מאחורי הטענות

עילות התנגדות לצוואה

על פי חוק הירושה ניתן להגיש בקשה לביטול צו קיום צוואה בשני סוגים מרכזיים של עילות, עילות טכניות ועילות מהותיות. עילות טכניות הן טענות לקיומם בצוואה של פגמים צורניים וטכניים ואלו רלוונטיים לכל ארבעת סוגי הצוואות שהוגדרו כתקפות בחוק הירושה:

  • צוואה בפני עדים
  • צוואה בכתב ידו של המצווה
  • צוואת שכיב מרע
  • צוואה שניתנה בפני רשות

התעלומות מפגמים צורניים וטכניים

בהתאם לסעיף 25 בחוק הירושה בתי המשפט רשאים להכשיר צוואה גם אם נפלו בה פגמים צורניים וטכניים במידה ומדובר בפגם שלא נפל במרכיבי היסוד כפי שאלו נקבעו בחוק לכל סוג של צוואה. תנאי נוסף הוא שבית המפשט יסבור כי למרות הפגמים שהוכחו הצוואה עדיין משקפת את רצונו של המוריש וניתן להתחקות אחר כוונתו כראוי.

ביטול הצוואה בשל פגמים מהותיים

פגמים מהותיים שבגינם ניתן להגיש בקשה לביטול צו קיום צוואה הם פגמים המתייחסים לעצם כשרותה של הצוואה הנידונה. פגם מהותי נפוץ הוא כאשר המצווה לא היה כשיר לערוך את צוואתו בעת שעשה זאת כמו גם, כאשר זו נערכה במעורבות זרה או פסולה או תחת אונס, תחבולה, איום או תרמית.

הדיון המשפטי לאחר הגשת הבקשה

לאחר הגשת בקשה לביטול צו קיום צוואה התיק לרוב יועבר מהרשם לבית המשפט לענייני משפחה. במידה והיורשים שומרי מצוות ומעוניינים שהתיק יידון בהתאם לדין תורה הרשם רשאי להעביר את הדיון לבית הדין הרבני אם כל הצדדים מעוניינים בכך. הליך ההתנגדות מורכב ועשוי להיות ממושך ונטל ההוכחה על אי תקפותה של צוואה מוטל על מגיש הבקשה.

תוצאות ההליך המשפטי

במידה ובית המשפט ימצא כי העילה שהוגשה בבקשת ביטול הצוואה מתקיימת השופט עשוי להורות על ביטול צו קיום הצוואה ועל מתן צו לקיום ירושה בהתאם לדין כלומר בהתאם לסדר הירושה הטבעי החל בהיעדר צוואה תקפה. כאשר בקשת הביטול הוגשה על צוואה אחרונה והמוריש כתב גם צוואה קודמת ולגביה לא מתקיימת עילת ההתנגדות בית המשפט יוצא צו לקיום צוואה זו.

במידה וההתנגדות הוגשה כנגד הוראה ספציפית בצוואה לדוגמא עקב היותה של ההוראה סתומה ובלתי מובנת בית המשפט עשוי לבטל רק את הסעיף הבעייתי ולהותיר את שאר הוראות הצוואה על כנן.

העברת נטל ההוכחה בתיק

ישנם מצבים בהם מוגשת בקשה לביטול צו קיום צוואה בשל השפעה בלתי הוגנת שהייתה על המצווה בעת עריכת הצוואה. כאשר המצווה היה ביחסי תלות עם הנהנה בצוואה וקיים חשש כי העדפתו של הנהנה על פני היורשים האחרים הינה כתוצאה מהשפעה בלתי הוגנת השופט עשוי להורות להעביר את נטל ההוכחה לגבי כשרות הצוואה מידי מגיש הבקשה לידי הנהנה מהצוואה.

הנהנה הוא שיידרש להוכיח כי הצוואה נכתבה ללא כל כפייה או ניצול וכי היא אכן משקפת את רצונו החופשי של המצווה. בהקשר זה חשוב להבין כי לגיטימי שמצווה יבקש להיטיב עם מי שסעד אותו בשנותיו האחרונות אך הדבר חייב להיות מרצונו החופשי.

דיון בכשרותו של המוריש לצוות

במקרים רבים בקשה לבטל צו קיום צוואה נסמכת על הטענה של חוסר כשירות של המצווה. נקודת המוצא של בתי המשפט היא כי כל אדם שערך צוואה היה כשיר לכך ומי שטוען אחרת נטל ההוכחה לגבי חוסר הכשירות הינו עליו. על מגיש בקשה בעילה זו להוכיח באמצעות ראיות, עדויות וחוות דעת כי בעת עריכת הצוואה כושר שיפוטו של המצווה היה פגום.

זכותו של כל מוריש לנשל את שאריו ואין בכך גופא עילה להגשת בקשת התנגדות. חשוב לציין כי עצם ההתדרדרות המנטלית או הקוגניטיבית בסמוך לפטירתו של המוריש כלל אינה רלוונטית ויש צורך להוכיח כי חוסר הכשירות היה קיים בעת שהצוואה נערכה.

נטל ההוכחה המוטל על מי שטוען לחוסר כשירות הינו עליו ומלבד הטענה לחוסר הכשירות המבקש נדרש להוכיח כי מצבו של המוריש נוצל על ידי הנהנה בצוואה לשם העדפתו על פני היורשים האחרים שלא בהתאם לרצונו האמתי של המצווה.

התנגדות בשל העברת זכות הציווי

בהתאם לחוק הירושה לא ניתן להעביר את עצם הזכות לצוות לאחר מלבד כאשר הדבר נעשה בהתאם לחוק הנאמנות ולפי התנאים שהוסדרו לכך בחוק. כאשר המצווה מוותר על זכותו לצוות ומבקש כי אחר יקבע כיצד העיזבון יחולק ניתן להגיש בקשה לביטול צו לקיום צוואה. ניתן גם להתנגד לצוואה כאשר היא כוללת הוראה בלתי מוסרית הנוגדת את "תקנות הציבור" למשל דרישה לעזיבת בן זוג על מנת להיות זכאי למנה מהעיזבון.

הבעייתיות של תנאים בצוואה

באופן כללי, הכללת תנאים בצוואה הינה מקום למחלוקות וערעורים וחשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום על למנת לוודא כי התנאים קבילים ויעברו את מבחן בית המשפט. ישנם תנאים כגון יורש אחר יורש שלרוב לא תהיה איתם בעיה אך ניסיון לכפות על היורשים אורח חיים מסוים במקרים רבים עשוי להיפסל על ידי בית המשפט.

סיכום בקשה לביטול צו קיום צוואה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של בקשה לביטול צו קיום צוואה בהרחבה. כי שציינו, כל מי  שרואה את עצמו נפגע מקיום הצוואה והוא בעל עניין בדבר יכול להגיש את הבקשה בהתאם לעילות שפורטו בחוק. למרות שצו לקיום צוואה עקרונית נחשב לפסק דין שיפוטי מחייב החוק מאפשר לרשם לענייני ירושה כמו גם לבית המשפט אפשרות לבטל או לתקן צו קיום לצוואה כאשר מובאות בפניהם עובדות או טענות שלא הוצגו טרם שניתן הצו.

ליווי משפטי מקצועי

במידה ואתם רואים את עצמכם נפגעים מקיום צוואה שפורסמה ואתם מבקשים להגיש התנגדות פנו אלינו במשרד עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי ושות' המתמחים בתחום. חשוב לדעת לבסס את הבקשה כראוי בהתאם לדין ואנו מנוסים בליווי של הליכים מורכבים אלו. טרם הגשת הבקשה יש לאסוף ממצאים וראיות במהירות וחשוב לפעול ללא שיהוי.

במאמר זה דיברנו על:
המחבר

מייל אישי: yerushonlaw@gmail.com | אודותינו | עורכי דין עקראוי את מזרחי בפייסבוק

קצת על משרדנו

משרדנו מתמחה זה שנים רבות בדיני צוואות וירושות תוך מתן דגש על יישום רצונו של הלקוח ועריכת המסמכים המשפטיים לפי רצונו ודעתו בדיוק כפי שרצה.
קו המנחה של משרדנו הוא כי רצונו של אדם כבודו והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בפעולות אשר יש לבצע לאחר לכתו של המוריש בשיבה טובה לעולם שכולו טוב.
משרדנו נוהג בזהירות יתרה בעריכת המסמכים המשפטיים ומוודא כי הלקוח הבין ומודע לתוכן הנרשם בהם וכן שבע רצון מהאופן בו יתקבלו החלטות הנוגעות לענייניו האישיים לאחר פטירתו.

עורך דין צוואות וירושות עקראוי את מזרחי תמונה ראשית - משרד עורכי דין עקראוי את מזרחי ושות'
עוד בנושא:
שתפו אותנו
צרו קשר עכשיו עם
עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ חייגו עכשיו
052-5595831
פתח צ'אט
זמינים לשירותך 24/7
לייעוץ ללא התחייבות שלחו הודעה
דילוג לתוכן